Kommunevalgkamp i lokalavisene
Abstract
Dette notatet bygger på en innholdsanalyse som egentlig er foretatt for å evaluere kampanjen Ung & engasjert. Dette er en kampanje som Landslaget for lokalaviser (LLA) gjennomførte før lokalvalget i 2011. Målet var å stimulere til bedre og mer engasjerende lokaljournalistikk, men som navnet sier, hadde den en spesiell innretning mot ungdom og unge voksne. Rett etter valget søkte LLA Rådet for anvendt medieforskning (RAM) om forskningsmidler for 2012 for å evaluere prosjektet. Søknaden gjaldt flere forskjellige delprosjekter, med analyse av valgstoffet i lokalavisene som ett. LLA har vært søker med undertegnede som faglig ansvarlig.
Analysen av valgkampdekningen er foretatt som en sammenligning mellom to grupper av LLA-aviser, de som hadde vært aktive i forhold til kampanjen og de som hadde vært passive. Siden dekningen viste seg å være svært lik i de to gruppene, er det tydelig at undersøkelsen beskriver avisenes normale dekning av lokale valgkamper. Det finnes lite systematisk kunnskap om den lokalpolitiske dekningen i små lokalaviser, og derfor bør resultatene fra undersøkelsen ha en allmenn interesse.
Den delen av analysen som gjelder Ung & engasjert, er ikke med i dette notatet. I stedet er det tatt med en sammenlikning mellom lokalaviser fra forskjellige deler av landet. Spørsmålet er om det finnes en egen vestlandsk lokalavistradisjon, og om den har vært med på å prege valgkampdekningen i 2011. Da jeg begynte ved Høgskulen i Volda i 1986, var mange kolleger opptatt av lokalavisene og deres rolle. Dette er en anledning til å ta opp tråden fra den gang.