Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolsen, Sebastian
dc.date.accessioned2018-10-02T07:30:50Z
dc.date.available2018-10-02T07:30:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565613
dc.description.abstractDenne oppgaven ser på hvordan historiefortellingsteknikker påvirker de som ser en dokumentarfilm. Oppgaven ser spesielt på to fortellingsgrep; protagonistenes rolle i film og flerdimensjonale fremstilling av karakterer og aktører i en film. Undersøkelsen i denne oppgaven tar for seg to versjoner av dokumentarfilmen «Et sykehus for Spania». Den ene versjonen er veldig faktaorientert og den andre versjonen benytter i større grad historiefortellingsteknikker for å få gjennom budskapet. De to versjonene ble vist til elever i tredje klasse ved flere videregående skoler. Etter å ha sett en av filmversjonene svarte elevene på et spørreskjema. Denne oppgaven tar for seg svarene fra den undersøkelsen og ser på hvilke effekt slike teknikker har å si for hvordan publikum opplever filmen. Oppgaven presenterer svar på læringseffekt og belyser forskjellene på de to versjonene. Til slutt ser oppgaven på hvordan de to historiefortellingsteknikker påvirker interesse blant sitt publikum for temaer som relaterer til filmversjonene. Resultatet er at den versjonen som i større grad benyttet seg av fortellingsteknikker var den som ble best likt av de to versjonene. Elevene som så på den versjonen hadde også et større læringsutbytte. Undersøkelsen avdekket derimot ingen tydelig sammenheng mellom bruk av historiefortellingsteknikker og i hvilken grad elevenes interesse ble styrket i forhold til temaene dokumentarfilmen presenterte.nb_NO
dc.description.abstractSummary This thesis investigate how storytelling techniques influents the audience of a documentary. The thesis focus especially on two techniques; the role of the protagonist in a movie and multidimensional portrayal of characters and actors in movies. In this thesis, we lock at two versions of the documentary “Et sykehus for Spania” (A Hospital for Spain). One of the versions are oriented towards facts and the outer relies more on storytelling techniques to convey the massage in the film. The two versions where tested on students in their senior year at high schools. The students watched one of the versions and then answered a short survey. This thesis present the answers from that survey and looks at the effect of storytelling techniques has on how the audience experiences the film. The thesis also present the results of the learning effect the two versions had and it locks at the difference between them. Finally, this thesis looks at how the two storytelling techniques affect their audiences interest related to the subject of the movie they saw. The result of the survey were that the students that watched the version that relied more on storytelling techniques, liked it more than the students that watched the one more oriented on facts. The version that relied more on storytelling techniques also had a larger learning outcome. However, this study did not find any correlation between storytelling techniques and an extended interest in subjects related to the documentary.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen i Voldanb_NO
dc.titleHvilken betydning har bruk av historiefortellingsteknikker for seernes utbytte av en dokumentarfilm?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiMedievitenskap og journalistikk: 310nb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel