Podkasterne byr på seg selv. En studie av hvordan tillit og intimitet skapes i podkaster
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er hvordan skaperne av tre populære podkaster går frem for å skape intimitet og tillit. Podkastene som analyseres er «Ida med hjerte i hånden», «Tusvik&Tønne» og «The Caliphate». For å belyse temaet har jeg gjennomført en tekstanalyse der ni episoder går under lupen. Hovedfunnene er at podkasterne, og intervjuobjektene deres, går langt i å fortelle om private forhold. Det fører til at lytterne føler de blir kjent med de involverte og det oppstår en form for intimitet og tillit mellom podkastvertene og lytterne. Podkasterne bruker sitt personlige språk og grep vi kjenner fra hverdagssamtalen som erstatning for klassisk intervjuteknikk. Det påvirker maktbalansen mellom intervjuobjekt og intervjuer, og fører til at intervjuobjektet åpner seg. Oppgaven konkluderer med at podkastene, med sin intimisering, går et skritt videre i å bryte ned skillet mellom det private og det offentlige. The theme of this Master’s thesis is how the creators of three popular podcasts endeavor to create intimacy and trust. The podcasts which are analyzed are «Ida med hjerte i hånden», «Tusvik&Tønne» and «The Caliphate». To elucidate the theme, I have carried out a text analysis where nine episodes are examined. The main findings show that the podcasters and their interview subjects go a long way in sharing their private matters. As a result, listeners feel they get to know the people involved and a relationship of intimacy and trust is created between the podcast hosts and the listeners. The podcasters use their personal language and tactics we know from everyday conversation as a substitute for classic interviewing techniques. This affects the balance of power between the podcaster and the interview subjects, and causes the subject to open up. The thesis concludes that the podcasts, with their sense of intimacy, go a step further in breaking down the distinction between society’s private and public domains.