Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFestøy, Anne Randi Fagerlid
dc.contributor.authorGarcia, Natalia Ramirez
dc.date.accessioned2021-01-20T13:27:25Z
dc.date.available2021-01-20T13:27:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723946
dc.description.abstractDenne studien handler om rammene rundt spesialundervisning. Selv om det finnes mye forskning på spesialundervisning, er rammene ikke godt nok representert i forskningen. Problemstillingen i denne studien er som følger:Hvilke elementer påvirker gjennomføring av spesialundervisning? Metoden jeg har benyttet i studien er kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene har vært semistrukturerte. Det vil si at informantene har fått mulighet til å komme med innspill somikke nødvendigvis fulgte intervjuguiden.Det teoretiske rammeverket for studien er hentet fra oppdatert forskning om organisering av spesialundervisning, hvor inkludering har vært et sentralt begrep. Inkludering er et bredt begrep som har fire dimensjoner: utbytte, medvirkning, deltakelse og fellesskap. Selv om inkludering ikke er en ramme i den forstand, er dette begrepet overordnet og dermed synlig i de organisatoriske valgene skolene tar. I tillegg spiller det kategoriske og det relasjonelle perspektivet en tydelig rolle for å tolke informantenes svar. Det siste begrepet som spiller en viktig rolle i rammene rundt spesialundervisning, er koherens. Datamaterialet i studien er sammensatt av fire intervjuer fra to forskjellige skoler. På begge skolene har jeg hatt en spesialpedagog og en som har ansvar for spesialundervisning på et overodnet nivå (rektor og ressurskoordinator) som informanter. Det er tre hovedfunn i oppgaven. Det første hovedfunnet er at både ledelsens, spesialpedagogenes og allmennlæreres spesialpedagogiske kompetanse påvirker gjennomføringen av spesialundervisning. Det andre er at skolens organisatoriske valg i form av timeplansetting og samarbeidstid blant annet, påvirker gjennomføring av spesialundervisning. Det tredje erat tolkningen av inkludering er avgjørende for hvordan skolen velger å administrere sine ressurser. Resultatene og drøftingen i dette forskningsprosjektet er et bidrag til å tette kunnskapshullet rundt de rammene som påvirker spesialundervisning, og den åpner for videre forskningnb_NO
dc.description.abstractThis study is about the framework for special education. Although there is a lot of research on special education, the framework is not well enough represented in the research. The research question in this study is as follows: What elements influence the implementation of special education? The method I have used in this study is a qualitative research interview. The interviews have been semi-structured. This means that the informants have been given the opportunity to provide input that did not necessarily follow the interview guide. The theoretical framework for the study is gathered from updated research on the organization of special education, where inclusion has been a key concept. Inclusion is a broad concept with four dimensions: benefit, contribution, participation and community. Although inclusion is not a framework in that sense, this concept is overarching and thus visible in the organizational choices’ schools make. In addition, the categorical and the relational perspective play a significant role in interpreting the informants' answers. The last concept that plays an important role in the framework around special education is coherence. The data in this study is composed of four interviews from two different schools. In both schools, I have had a special educator and one who is responsible for special education at a from the school leadership team (principal and resource coordinator) as informants. There are three main findings in the thesis. The first main finding is that both the management's, special educators 'and teachers' special educational competence influences theimplementation of special education. The second is that the school's organizational choices in the form of timetable planning and collaboration time, among other things, affect the implementation of special education. The third is that the interpretation of inclusion is decisive for how the school chooses to manage its resources. The results and the discussions in this research project are a contribution to closing the knowledge gap regarding the frameworks that affect special education, and it opens up for further researchen_US
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleSpesialundervisningens rammer og forutsetninger. En casestudie om hvilke elementer påvirker gjennomføring av spesialundervisningnb_NO
dc.title.alternativeHvilke elementer påvirker hvordan spesialundervisning er realisert ?nb_NO
dc.title.alternativeSpesialundervisningens rammer og forutsetninger. En casestudie om hvilke elementer som påvirker gjennomføring av spesialundervisningnb_NO
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderforfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber114
dc.relation.projectNSD 48495


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel