En kvalitativ studie om sammenhengen mellom ordinær opplæring og spesialundervisning for elever med spesialpedagogisk ressurs
Abstract
Formålet med denne studien er å øke kunnskapen om hva som kjennetegner skolen sitt arbeid med å skape sammenheng mellom den ordinære opplæringen og spesialundervisning for elever som får spesialpedagogisk ressurs på 2.- 4. trinn. Undersøkelsen sin problemstilling er: Hva kjennetegner skolens arbeid med sammenheng mellom ordinær opplæring og spesialundervisning for elever på 2.- 4. trinn med spesialpedagogisk ressurs? Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativ studie. Den består av fire individuelle intervjuer med lærere og ledelse, og dokumentanalyse av elevers ukeplaner og lærernes arbeidsplaner. Jeg har undersøkt hvordan det pedagogiske personalet på skolen samarbeider for en sammenhengende og helhetlig opplæring for elever med spesialundervisning. Undersøkelsen er rettet mot informanter som har en god praksis. I den senere tid er det pekt på betydningen av en sammenheng i undervisningen for elever med spesialpedagogisk ressurs. Det er gjort lite forskning som omhandler de yngste elevene på skolen som har spesialundervisning. Forskning viser at et godt samarbeid mellom lærere som har ansvar for elevens opplæring, har god virkning på elevens læringsutbytte. Studien viser at informantene opplever at de har et godt og tett samarbeid om undervisningen til elever med spesialpedagogisk ressurs, med gjensidig ansvar og forpliktelse. Samarbeidet foregår i hovedsak mellom kontaktlærer og spesiallærer. Undersøkelsen viser at skolen har utviklet gode systemer, struktur og tilrettelagt for ulike samarbeidsformer, som inkluderer elever med spesialpedagogisk ressurs i ulik grad. I tillegg viser ledelsen å være synlig, tett på og støttende i arbeidet. Resultater viser god kvalitet på tilpasninger i den ordinære undervisningen og spesialundervisning. Dette kommer frem i intervjuene og i dokumentanalysen av læringsmål og innhold. Samtidig vises god sammenheng (koherens), der spesialundervisningen og den ordinære undervisningen er forutsetninger for hverandre. Selv om spesialundervisningen ofte foregikk segregert, viser studien at disse elevene får et helhetlig opplæringstilbud. Det innebærer en tett sammenheng mellom spesialundervisningen og den ordinære opplæringen, som påvirker til at elever får et godt utbytte av skolegangen. Resultatene i studien viser at elever med spesialpedagogisk ressurs får et helskaplig opplæringstilbud når gode forutsetninger ligger til grunn. Når det er sammenheng i skolens arbeid mellom ordinær opplæring og spesialundervisning, er det gode læringsvilkår. The purpose of this study is to increase knowledge about what characterizes the schools work in making coherence between the ordinary education and special education for students who receive special educational resource on 2. – 4. grade. The study issue is: What characterizes the schools work in coherence between ordinary education and special education for students in 2.– 4. grade with special educational resource? The study is carried out as a qualitative study. It contains four individual interviews with teachers and the management, and documentation analysis of student’s weekly schedule and teacher’s work plans. I have examined how the educational staff in school collaborates to get a coherent and comprehensive education for students with special education. The study is aimed at informants with a good practice. In recent time it has been pointed at the meaning of a coherent in the education for students with special educational resources. It has been done little research which deals with the youngest students at school that have special education. Research shows that a good collaboration between teachers that are responsible for the student education, has good effect on the students learning outcome. The study demonstrates that the informants experience that they have a good and close collaboration around the teaching of the students with special educational resources, with mutual responsibilities and obligation. The collaboration takes place mainly between the tutor and the special teacher. The study displays that the school have developed good systems, structure and adapted to various forms of collaboration, which includes students with special educational resources in different degree. In addition, the management proves to be visible, close and supportive in the work. The results demonstrate good qualities of adjustments in the ordinary education and special education. This emerges in the interviews and in the document analysis of the learning objectives and content. At the same time good coherence is presented, where special education and ordinary education is prerequisites for each other. Even though special education often took place segregated, the study present that these students gets acomprehensive educational offer. That involves a tight coherence between the special education and the ordinary education, which influences that the students get good benefits from schooling.
The results of the study demonstrate that the students with special educational resources receive a comprehensive educational offer when good conditions prevail. When there is coherence in the school work between the ordinary education and the special education, there is good educational conditions.