Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHavstein, Marie Tokle
dc.contributor.authorOsen, Hedvig Risdal
dc.date.accessioned2021-07-05T10:04:13Z
dc.date.available2021-07-05T10:04:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2763344
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker ungdom i sårbare situasjoner og deres muligheter og begrensninger for å delta i organisert idrett. Med utgangspunkt i system- og aktivitetsteori kan idrett bidra med viktige ressurser og positiv utvikling, da den kan gi ungdom som ellers har problemer med å møte samfunnets sosiale og ferdighetsmessige krav, viktig motivasjon og mestring. Denne oppgaven henvender seg spesielt til miljøterapeuter i arbeid med ungdom i sårbare situasjoner. Basert på dybdeintervju med fire fotballtrenere sikter vi å tilegne mer kunnskap om hvordan organisert idrett bedre kan inkludere målgruppen. Funn peker på at ungdomsidretten inneholder viktige sosiale og utviklingsfremmende faktorer som baserer seg på verdier vi kjenner igjen i miljøterapien. Utfordringer knyttet til deltakelse kan variere og er avhengig av politikk, klasse og kultur. Vi fant at den overordnede struktur i idretten kan være marginaliserende da den stiller krav til individuelle ferdigheter. For at idretten skal kunne inkludere ungdommer i sårbare situasjoner må en legge til rette for at de har positive opplevelser i møte med idretten. Oppgaven diskuterer hvordan å øke ungdommens forutsetning og senke idrettens krav, og konkluderer med at miljøterapeutens kan ha viktig rolle og innflytelse.en_US
dc.description.abstractAbstract This paper explores at-risk youth participation in Norwegian organized sports. Based on system- and activity theory may participation contribute to social resources and positive development. This could empower at-risk youth, that otherwise have difficulties meeting societal demands, motivation and self-efficacy. This paper specifically addresses environmental therapists working with at-risk youth. Based on in-depth interview with four football coaches, we aim to acquire knowledge about how organized sports better can include the targeted group. Findings indicate youth-sports contains development-promoting factors based on values recognized in environmental therapy. Furthermore, we find that the opportunities for participation may vary, depending on politics, social class and culture. Findings indicate the marginalizing sports-structure is intertwined with individual capacity and competence. In order for organized sports to better include at-risk youth, it must facilitate positive experiences with participation. This paper discusses how this could be achieved through empowering youth prerequisite and structurally decreasing of sports-organizational demands and concludes with the environmental therapeutic role regarding this.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.subjectaktivitetsteorien_US
dc.subjectsystemteorien_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectidretten_US
dc.subjectmiljøterapeuten_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.titleOrganisert idrett som en terapeutisk arena. Hvordan kan miljøterapeuter tilrettelegge for at utsatt unge kan få positive opplevelser i møte med idrettenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber51en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel