Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRogne, Wenke Morkno_NO
dc.contributor.authorLangedal, Danielle Aasestrandno_NO
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-08-23T12:47:03Z
dc.date.available2021-08-23T12:47:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770789
dc.description.abstractAbstract The theme for this study is writing skills for students in the third grad that had either digital writing training or traditional writing training, also how the teachers to these classes go through with the writing training. I’m interested in finding out how the writing skills to the students of the different classes are at a certain time, when they had different types of writing training. I want to see how the students are doing when it comes to literacy, handwriting and writing with digital utensils. The research question for the thesis is: How does teachers claim they go through with the writing training in a digital classroom and a traditional classroom, and how does the writing training affect students writing skills? In this study I have chosen to use qualitative data in qualitative interview and document analysis. To answer my research question for the thesis I needed at least two informants with either digital- or traditional writing training for the qualitative interview and I needed students that had been through different types of writing training to do the writing tasks for the document analysis. The informants ended up being two teachers, one form each type of writing training. The students that did the writing tasks for the document analysis was students from the same classes as the informants. The students were in the third grade, which was perfect since I wanted to research third graders writing, seeing they have the possibility to write a text and at the same time are in an early stage of the writing training. The results from the qualitative data showed that the teachers completed the writing training very differently. The teacher from the digital school let the students use a tablet in the writing training and they only used pencils occasionally. This means that the class practiced both their digital skills, and their writing skills. Their handwriting skills were not something they practiced too much. The teacher from the traditional school made the students use pencils in the writing training, and the students in this class practiced mainly their writing skills. The teacher blamed the lack of digital skill training on the school’s lack of digital equipment. The students’ performance was very similar when it came to their writing skills with handwriting, writing with digital utensils and literacy, even though the teachers had different writing practicesen_US
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne studien er skriveferdighetene til elever i tredje klasse som har hatt heldigital skriveopplæring i forhold til de som har hatt tradisjonell skriveopplæring, samt hvordan lærerne til disse klassene gjennomfører skriveopplæringen. Jeg er interessert i å undersøke hvordan skriveferdighetene til elevene har utviklet seg med de forskjellige typene skriveopplæring, både når det gjelder tekstinnhold, håndskrift og skriving med digitale redskap. Med utgangspunkt i dette kom jeg fram til problemstillingen: Hvordan hevder lærere at de gjennomfører skriveopplæringen i en hel-digital klasse og en tradisjonell klasse, og hvilken innvirkning har skriveopplæringen på elevers skriveferdigheter? I denne oppgaven har jeg valgt å bruke kvalitativ forskningsmetode i form av forskningsintervju og dokumentanalyse. Informantene ble to lærere, der den ene læreren gjennomførte hel-digital skriveopplæring og den andre læreren gjennomførte tradisjonell skriveopplæring. Elevene som gjennomførte skriveoppgaver til dokumentanalysen var elever som tilhørte intervju-informantenes klasse. Elevene gikk i tredje klasse, noe som var perfekt da jeg ønsket å undersøke skrivingen til elever som har forutsetninger for å skrive tekster, samtidig som de er i en tidlig fase av skriveopplæringen. Resultatene fra de kvalitative undersøkelsene viste at lærerne gjennomførte skriveopplæringen på svært ulike måter. Læreren på den hel-digitale skolen lot elevene bruke nettbrett i skriveopplæringen og brukte sjeldent blyant. Dette gjorde at denne klassen fokuserte både på digitale ferdigheter, samt grunnleggende ferdigheter innenfor skriving. Fokuset på håndskrift var derimot ikke så stor. Læreren fra den tradisjonelle skolen lot elevene bruke blyant i skriveopplæringen. Her fikk elevene trent mest på grunnleggende ferdigheter innenfor skriving. Læreren mente lite tilgang på digitale redskap var årsaken til at klassen ikke fikk jobbe mye med sine digitale ferdigheter. Selv om lærerne hadde forskjellige måter å gjennomføre skriveopplæringen, lå elevene ganske likt når det gjaldt skriveferdighetene på det gitte tidspunktet, både når det gjaldt håndskrift, skriving på tastatur og tekstkompetansenb_NO
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av 3.klassingers skriveferdigheter i heldigitale og tradisjonelle klasserom. Hvordan hevder lærere at de gjennomfører skriveopplæringen i en hel-digital og en tradisjonell klasse, og hvilken innvirkning har skriveopplæringen på elevers skriveferdigheter?nb_NO
dc.title.alternativeHow does teachers claim they go through with the writing training in a digital classroom and a traditional classroom, and how does the writing training affect students writing skills?en_US
dc.title.alternativeHvordan hevder lærere at de gjennomfører skriveopplæringen i en hel-digital klasse og en tradisjonell klasse, og hvilken innvirkning har skriveopplæringen på elevers skriveferdigheter?nb_NO
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderforfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber105en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel