Fem minoritetsspråklige jenters erfaringer med den norske skolen
Abstract
Summary
This study is about minority students experiences with the Norwegian school. Five girls in middle school age tells us how it is going to school in Norway, about meetings with people from new cultures, and teaching in a foreign language. Policy documents and legislation describes diversity in schools as a resource, and requires equal opportunities for all students. The study seeks to find answers to how students experience the political intentions through their school day. It shows examples of possible mismatch between intentions and practices. The study tries to understand the students experiences in a theoretical perspective, focusing on multicultural education. The topics language and racism, seems especially important for the students. The study therefore focus on these factors in the multicultural school. The students who have contributed to the study, enjoy school today and tells of teachers who care about them. Meanwhile, those are concern to talk about the challenges of not understanding what is being said, and about experiencing racism and bullying at school. Life in school, both academically and socially, were better as they learned the Norwegian language. The students seem to have a strong focus on the transition to the majority language. They say that the most important way they learned Norwegian, was to speak the language with friends. The study shows examples of small appreciation of bilingual proficiency and lack of social justice. The study provides a student perspective on the multicultural school, and may be able to be a contribution to the research field. Sammendrag
Denne studien handler om minoritetsspråklige elevers erfaringer med den norske skolen. Fem jenter i ungdomsskolealder forteller om hvordan det er å gå på skole i Norge, om møtene med mennesker fra nye kulturer, og undervisning på et fremmed språk. Politiske dokumenter og lovverk beskriver mangfold i skolen som en ressurs, og krever like muligheter for alle elever. Studien søker å finne svar på hvordan elevene opplever de politiske intensjonene i skolehverdagen. Den viser eksempler på mulige misforhold mellom intensjoner og praksis. Studien forsøker å forstå elevenes erfaringer i et teoretisk perspektiv, med fokus på flerkulturell pedagogikk. Temaene språk og rasisme synes spesielt viktig for elevene, og det fokuseres derfor i studien på disse faktorene ved den flerkulturelle skolen. Elevene som har bidratt til studien trives på skolen i dag og forteller om lærere som bryr seg om dem. Samtidig er de opptatt av å fortelle om utfordringer ved å ikke forstå hva som blir sagt, og om å oppleve rasisme og mobbing på skolen. Skolehverdagen, både faglig og sosialt, ble bedre i takt med at de lærte det norske språket. Elevene ser ut til å ha et stort fokus på overgang til majoritetsspråket. De forteller at den viktigste måten de lærte seg norsk på, var å snakke språket med venner. Studien viser eksempler på liten verdsettelse av tospråklig kompetanse og manglende sosial rettferdighet. Studien gir et elevperspektiv på den flerkulturelle skolen, og vil kanskje kunne være et bidrag til forskningsfeltet på området.