Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorZaubi, Helenah Reimers-Hanssen
dc.contributor.authorRudi, Ann Karin
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2022-07-21T11:41:09Z
dc.date.available2022-07-21T11:41:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007520
dc.description.abstractMennesker som har behov for tjenester fra Nav, har både en rett og en plikt til å medvirke i egen prosess. For en Nav veileder er spenningsfeltet mellom aktivisering og brukermedvirkning sentralt i arbeidet med brukeroppfølging. I denne studien, er målet å få kunnskap om hvordan veiledere i Nav arbeider for å sikre brukermedvirkning, i møte med brukere som har aktivitetsplikt. Problemstillingen er operasjonalisert gjennom to forskningsspørsmål, der det første er hvordan veiledere forholder seg til brukermedvirkning i arbeidet, og det andre er hvordan veiledere forholder seg til empowerment i arbeidet med brukeroppfølging. Det teoretiske grunnlaget i studien, er basert på brukermedvirkning, empowerment og makt, med fokus på Foucaults perspektiver, Sherry Arnsteins “ladder of Citizen participation”, samt Lipskys teori om bakkebyråkratiet. Studien er basert på kvalitativ fenomenologisk hermeneutisk metode, og presenterer funn fra kvalitativ forskning. Det har blitt utført dybdeintervju med fire sosialarbeidere, som arbeider som veiledere i Nav. Analyse av funna ble det gjort med fokus på brukermedvirkning, empowerment og makt. Funnene pekte på at veiledere hadde sterk styring i brukers prosesser, og at både språk og systemet kan være vanskelig for brukere å forholde seg til. I analysen kom det også fram at veiledere opplever aktivitetsplikten som et nyttig arbeidsverktøy, og at veiledere kan ha en viktig funksjon som bindeledd mellom bruker og arbeidsgiver. Studiens konklusjon er at den sterke styringen veiledere har i prosessene, har en funksjon ved å fasilitere produktiv makt i brukernes prosesser. Selv om Nav har en del standardiserte arbeidsverktøy, kan innholdet i oppfølgingen likevel variere. I de tilfelle veiledere lykkes i oppdraget, kan de ved hjelp av produktiv makt overføre makt og kunnskap til bruker, og dermed bidra til en empowermentprosess.en_US
dc.description.abstractAbstract People who need services from Nav have both a right and duty to participate in their own process. For a Nav supervisor, the field of tension between activation and user participation is central in working with user follow-up. In this study, the objective is to gain knowledge about how supervisors in Nav work to ensure user participation, in meetings with users who have an activity duty. The problem is operationalized through two research questions, where the first is how supervisors relate to user participation in the work, and the second is how supervisors relate to empowerment in the work with user follow-up. The theoretical basis of the study is based on user participation, empowerment, and power, with a focus on Foucault's perspectives, Sherry Arnstein's “ladder of citizen participation”, and Lipsky's theory of the ground bureaucracy. The study is based on a qualitative phenomenological hermeneutic method and presents findings from qualitative research. In-depth interviews have been conducted with four social workers, who work as supervisors in Nav. Analysis of the findings was done with focus on user participation, empowerment, and power. The findings indicated that supervisors had strong control in the user's processes, and that both language and the system of Nav could be difficult for users to relate to. The analysis also revealed that supervisors experience the activity obligation as a useful work tool, and that supervisors can have an important function as a link between user and employer. In conclusion, the study suggested that the greater control the supervisors had in the process, the better they were facilitating productive power in the user’s process. Although Nav has several standardized work tools, the content of the follow-up may still vary. In cases where supervisors succeed in the task, they can, by means of productive power, transfer power and knowledge to the user, and thus contribute to an empowerment process.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleBrukermedvirkning i Nav. En kvalitativ intervju studie av veilederes arbeidsmetoder i møte med brukere med aktivitetsplikten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber35en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel