Samarbeid mellom foreldre og barnevernet. Hva vektlegges i samarbeidet med foreldre under foreldreveiledning?
Abstract
denne bacheloroppgaven undersøker vi hva som vektlegges i samarbeidet med foreldre under foreldreveiledning. Gjennom en kvalitativ undersøkelse går vi i dybden på hva som skal til for å styrke samarbeidet mellom ansatte i barnevernet og foreldre. Det var nødvendig å se på hvilke utfordringer som kan oppstå i samarbeidet med foreldre under foreldreveiledning for å bli bevisst over ulike faktorer som kan svekke samarbeidet. Vi ser at særlig mistillit til barnevernet er noe som kan prege samarbeidet på en negativ måte. Det ble av den grunn naturlig å ta for seg aspektene relasjon, tillit og medvirkning, da dette er faktorer som har forutsetninger for å styrke samarbeidet dersom man lykkes i arbeidet.
I diskusjonen ser vi at dersom man skal lykkes med et godt samarbeid kreves det av ansatte i barnevernet at foreldrene opplever dem som engasjerte og at de har som målsetting å hjelpe. Det vil være et behov for gode rutiner på arbeidsplassen for å sikre et godt samarbeid, samtidig som man vektlegger bruk av skjønn. Det at den ansatte ser den enkelte forelders behov og utgangspunkt, samtidig som man mestrer å legge til rette veiledningen slik at foreldrene opplever å bli sett og hørt er noe som er med på å styrke samarbeidet.
Under forskningsprosjektet har vi fått bekreftet at de tre aspektene relasjon, tillit og medvirkning er en forutsetning for å sikre et godt samarbeid med foreldre som mottar foreldreveiledning. Det kommer også frem hvordan disse tre aspektene påvirker hverandre, og hvordan de er gjensidig avhengige av hverandre. Abstract
In this bachelor thesis, we investigate what is emphasized in the collaboration with parents under parental guidance. Through a qualitative study, we go in depth on what it takes to strengthen the cooperation between employees in the child welfare service and parents. It was necessary to look at the challenges that may arise in the collaboration with parents under parental guidance to become aware of various factors that may weaken the collaboration. We see that distrust of child welfare is something that can affect the collaboration in a negative way. For this reason, it became natural to address the aspects of relationship, trust, and participation, as these are factors that have the prerequisites to strengthen the collaboration if one succeeds in the work.
In the discussion, we see that if one is to succeed with a good collaboration, it is required of employees in the child welfare service that the parents experience them as engaged and that their goal is to help. There will be a need for good routines in the workplace to ensure good cooperation, while at the same time emphasizing the use of discretion. The fact that the employee sees the individual parent's needs and starting point, at the same time as succeed the guidance so that the parents experience is being seen and heard is something that helps to strengthen the collaboration.
During the research project, we have received confirmation that the three aspects of relationship, trust and participation are a prerequisite for ensuring good cooperation with parents who receive parental guidance. We can also see how these three aspects affect each other, and how they are interdependent.