Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreilid, Kristine
dc.date.accessioned2022-07-21T12:52:44Z
dc.date.available2022-07-21T12:52:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007538
dc.description.abstractBacheloroppgaven skal undersøke hvordan kulturforskjeller kan påvirke barnevernets arbeid med etniske minoritetsfamilier med vold i familien. Den tar for seg nyanser av vold og hvordan en ved ulike tilnærminger kan forstå og jobbe med volden. Når vi hører om vold mot barn tenker mange at dette ikke hører hjemme noen plass, og at det må være noe alvorlig galt med voldsutøveren. Hører en vold i minoritetsfamilier tenker en kanskje annerledes om volden og knytter den til å være relatert til kulturen fra hjemlandet, religionen eller ære. Norges barnevern har flere ganger blitt kritisert for å ha lite fokus på kulturforskjeller og ulike typer omsorg. I Melding til Stortinget 15 (Justis og beredskapsdepartementet, 2012-2013, s.56) skriver de at mange foreldre med minoritetsbakgrunn opplever å ikke bli forstått eller møtt med respekt for deres kultur og at det ikke finnes nok kunnskap om vold i nære relasjoner i innvandrermiljø. Derfor vil det være interessant å se på hvordan de ansatte kan bedre deres kulturkunnskaper og gi minoritetsfamiliene bedre hjelpetilbud. Dette er en teoretisk oppgave som ser på sentrale utfordringer barnevernsansatte kan oppleve i møte med vold i minoritetsfamilier som har annen kulturell bakgrunn. Gjennom å se på eksisterende litteratur innenfor temaet og diskutere det i lys av relevant forskning belyser oppgaven hvordan barnevernsansatte kan møte etniske minoritetsetniske familier på bedre måter etter at det er avdekket voldsbruk. Sentrale temaer for oppgaven er barnevern, etniske minoritetsfamilier, oppdragervold og veiledning. Oppgaven skal bidra med mer kunnskap om vold mot barn og unge i etniske minoritetsfamilier. Ved hjelp av begrepene kontekstuell tilnærming, kultursensitivitet og kulturalisering, ser oppgaven på hvordan oppdragervold kan bli forstått og misforstått. Oppgaven ser på hvordan utfordringene i arbeidet kan sees på som et resultat av avmaktssituasjoner og mangler i kommunikasjonen.en_US
dc.description.abstractAbstract This bachelor thesis will investigate how cultural differences can affect the child welfare service's work with ethnic minority families with domestic violence. It looks at the nuances of violence and how one can understand and work with violence through different approaches. When we hear about violence against children, many may think that this does not belong anywhere, and that there must be something seriously wrong with the perpetrator. When you hear of violence in minority families, you may think differently about the violence and link it to being related to the culture of their home country, religion or honor. Norway's child welfare services have several times been criticized for having too little focus on cultural differences and different types of care for children. In Report to the Storting 15 (Ministry of Justice and Emergency Preparedness, 2012-2013, p.56) they write that many parents with a minority background experience not being understood or met with respect for their culture and that there is not enough knowledge about violence in close relationships in immigrant environments. Therefore, it will be interesting to look at how the employees can improve their cultural knowledge and give the families better services. This is a literature study that looks at key challenges child welfare workers may experience in the face of violence in minority families who have a different cultural background. By looking at existing literature within the topic and discussing it in the light of relevant research, the thesis sheds light on how child welfare workers can meet ethnic minority ethnic families in better ways after use of violence has been discovered. Central topics for the thesis are child welfare, ethnic minority families, corporal punishment and guidance. The thesis will contribute with more knowledge about violence against children and young people of ethnic minority background. Using the concepts of contextual approach, cultural-sensitivity and culturalisation, the thesis looks at how parent violence can be understood and misunderstood. The thesis looks at how the challenges in the work can be seen as a result of loss of identity and power in situations and shortcomings in communication.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleBarneverntjenesten i møte med vold i minoritetsfamilier. Hvordan kan barnevernet ta hensyn til kulturaspektet i møte med minoritetsfamilier med vold i familien?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber38en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel