Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåberg, Liv Ingrid Aske
dc.contributor.authorGrendsen, Anne Britt
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-09-20T08:36:20Z
dc.date.available2022-09-20T08:36:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019054
dc.description.abstractSummary The purpose of this study has been to shed light on the topic of taking care of Augmentative and Alternative Communication (ACC) in the transition between kindergarten and school. Transitions can be challenging for all children, and there is reasons to believe that a child in need of ACC will have an extra vulnerability with transitions. Starting at school usually involves a change of arena and close persons, and the close and familiar is changing for the child. Little research has been done on the topic of transitions for ACC-users and the literature usually mention it brifly. In 2012 it was a change in the aducation act, and Norway was the first country in the world to have a statutory right that gave ACC-users the right to training in and on their communicationform (Østvik, Skogdal, Stadskleiv, & Tetzchner, 2020). The development and following up the ACC seems to be vulnerable, and depends on many factors related to both the child and the surrounding environment. In this study, the research question is: How can we take care of the ACC-user's form of communication in the transition between kindergarten and school? The study has a qualitative methodological approach and is based on five semi-structured individual interviews. In the study, there are two selected ACC-users, and the informants are either parents or professionals for one of two cases. The purpose of the interviews has been to bring out the experience of the informants' of the transition to school, the role they had, the foundation laid in the kindergarten, procedures for the transition, what was challenging, what has worked well and what they think could or should have been done differently to take better care of the child's communicationform in the transition. Furthermore, the study is based on theory and research that sheds light on the reseach question. Findings in the study are based on a theme-based analysis (Thagaard, 2018, s. 154) where I have taken the themes from the interview guide as a starting point and present findings based on them. The themes were the role of the informant, collaboration, early intervention, the transfer process, communication partners and competence. The analysis shows that different shapes of collaboration appoints as a key finding for taking care of the ACC-user's communicationform in the transition, then with emphasis on quality, organization and content. By using Bronfenbrenner's model in the discussion, the child is placed in the center and collaboration between four different systems shows which collaboration arenas and forms the informants refer to. Other findings that are discussed say something about the content of the collaboration and how the early basis, preparation of the language environment, and the surrounding framework have had an impact towards the transition.en_US
dc.description.abstractSammendrag Denne studien har hatt til hensikt å belyse temaet ivaretakelse av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i overgangen mellom barnehage og skole. Overganger kan være utfordrende for alle barn, og det er derfor grunn til å tro at et barn med behov for ASK vil ha en ekstra sårbarhet knyttet til overganger. Det å starte på skolen innebærer som regel både et skifte av arena og bytte av nærpersoner, og det nære og kjente brytes derfor opp for barnet. Det er gjort lite forskning på temaet overganger for ASK-brukere og faglitteraturen omtaler det som regel i korte trekk. I 2012 ble det gjort en endring i opplæringslova, og Norge fikk som første land i verden en lovfestet rett som gav ASK-brukere rett til opplæring iog på sin kommunikasjonsform (Østvik, Skogdal, Stadskleiv, & Tetzchner, 2020). Utviklingen og oppfølgingen av ASK viser seg å være sårbar, og avhenger av mange faktorer knyttet både til barnet og miljøet rundt. I denne studien blir følgende problemstillingen studert: Hvordan ivareta ASK-brukerens kommunikasjonsform i overgangen mellom barnehage og skole? Studien har en kvalitativ metodisk tilnærming og bygger på fem semistrukturerte individuelle intervju. I studien er det to utvalgte ASK-brukere som er case, og informantene er enten foresatt eller fagperson til en av de to case. Målet med intervjuene har vært å få frem informantenes opplevelse av overgangen til skolen, rollen de har hatt, grunnlaget som er lagt i barnehagen, prosedyrer som er fulgt i overgangen, hva som har vært utforende, hva som har fungert godt og hva de tenker kunne eller burde vært gjort annerledes for å ivareta kommunikasjonsformen til barnet ytterligere i overgangen. Videre er studien bygget på teori og forskning som belyser problemstillingen. Funn i studien bygger på en temabasert analyse (Thagaard, 2018, s. 154) der jeg har tatt utgangspunkt i tema fra intervjuguidene (Vedlegg 4 og 5) og presenterer funn utfra dem. Temaene var informantens rolle inn mot ASK-brukeren, samarbeid, tidlig innsats, overføringsprosessen mellom barnehage og skole, kommunikasjonspartnere og kompetanse. Analysen viser at ulike former for samarbeid utpeker seg som et nøkkelfunn for ivaretakelse av ASK-brukerens kommunikasjonsform i overgangen, da med vekt på kvalitet, organisering og innhold. Ved å bruk Bronfenbrenner sin modell i drøftingen, settes barnet i sentrum og samvirke mellom fire ulike system viser hvilke samarbeidsarenaer og samarbeidsformer informantene viser til. Øvrige funn som blir drøftet sier noe om innholdet i samarbeidet og hvordan det tidlige grunnlaget, opparbeidelse av språkmiljø og rammene rundt har hatt betydning inn mot overgangenen_US
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleIvaretakelse av ASK i overgangen fra barnehage til skole. En kvalitativ studie som gjennom intervju med foresatte og fagpersoner har til hensikt å studere hvordan overgangen forberedes og tilrettelegges for å ivareta ASK-brukerens kommunikasjonsformnb_NO
dc.title.alternativeHow can we take care of the ACC-user's form of communication in the transition between kindergarten and school?en_US
dc.title.alternativeHvordan ivareta ASK-brukerens kommunikasjonsform i overgangen mellom barnehage og skole?nb_NO
dc.title.alternativeAlternativ og supplerende kommunikasjon i overgangen mellom barnehage og skolenb_NO
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber101en_US
dc.relation.projectNSD 161822
dc.description.localcodeUL-306-Den_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel