Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRemøy, Anne-Kari
dc.contributor.authorSætre, Joy Kwamboka
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-09-20T13:25:27Z
dc.date.available2022-09-20T13:25:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019224
dc.description.abstractAbstract The purpose of this master’s thesis is to investigate how teachers and special educators adapt their teaching for multilingual students with special educational needs. In recent years, Norway has had an increasing number of immigrants. This means that the teacher more than often meets students at school who have a different mother tongue than Norwegian. Although some of these students receive special education classes outside the main classrooms, most of the teaching is in the mainstream classes. It is therefore important that these lessons are adapted to the multilingual students’ abilities and prerequisites to strengthen their feeling of inclusion. This requires that the teacher has the competence and knowledge to be able to facilitate an education that safeguards the linguistic, cultural and academic diversity in the class. Based on this, the study’s research question is therefore: How do teachers and special educators adapt their teaching for multilingual students with special educational needs? To answer this question, a qualitative study with a semi-structured interview was conducted through a hermeneutic and phenomenological approach. The data material is interviews from three special educators and a class teacher from three different schools in different geographical areas in Norway. Through the interviews, I gained insight into the teachers’ perspective, and their subjective experiences form the basis for this study. The study is based on an abductive approach where Braune and Clarke’s (2006) thematic analysis was used to analyze the data. The results indicate that teachers and special educators emphasize meeting the students’ academic needs by adapting the teaching techniques, preferably in the framework of the classroom to prevent exclusion. The use of students’ first language and culture in the classroom, group work and conversations, digital resources and image support are some of the teaching methods used to strengthen the student’s inclusion in the classroom, and academic benefits. Furthermore, the findings show that even though teachers and special educators experience that they have the knowledge about adaptive teaching to cater for students’ academic and social development, they face various challenges. On one hand, teachers are expected to meet the diversity in the classroom; while on the other hand, they lack resources and competence in teaching multilingual students, and they experience little or poor communication and cooperation between teachers.en_US
dc.description.abstractSammendrag: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere og spesialpedagoger tilpasser opplæringen for flerspråklige elever som har vedtak om spesialundervisning. De siste årene har Norge hatt et økende antall innvandrere. Dette betyr at læreren treffer flere elever som har andre morsmål enn norsk i norske skoler. Selv om noen av disse elevene mottar spesialundervisning, så skjer mesteparten av opplæringen innenfor ordinær undervisning. Derfor er det viktig at opplæringen er tilpasset elevens evner og forutsetninger, slik at alle kjenner seg anerkjent. Da krever det at læreren har kompetanse og kunnskap for å kunne legge til rette en opplæring som ivaretar det språklige, kulturelle og faglige mangfoldet i klassen. Med dette som bakgrunn lyder problemstillingen slik: Hvordan arbeider lærere og spesialpedagoger med tilpasset opplæring for flerspråklige elever med vedtak om spesialundervisning? For å besvare problemstillingen ble kvalitativ metode med semi-strukturert intervju benyttet gjennom en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet er intervjuer fra tre spesialpedagoger og en kontaktlærer fra tre forskjellige skoler i forskjellige geografiske områder i Norge. Gjennom intervjuene fikk jeg innsikt i lærerperspektivet, og det er deres subjektive erfaringer som danner grunnlaget for denne studien. Studien har en abduktiv tilnærming som utgangspunkt, der Braune og Clarke (2006) sin tematiske analyse er benyttet i analyseprosessen. Resultatene indikerer at lærere og spesialpedagoger er opptatt av å møte eleven der de er, og tilpasser opplæringen etter elevens behov. Dette understreker de at skal helst skje innenfor klasserommets rammer, i klassefellesskapet, for å forebygge opplevelsen av ekskludering fra opplæringen. Bruk av elevens språk og kultur i undervisningen, gruppearbeid og samtaler, digitale ressurser og bildestøtte er noen av de arbeidsmåtene som er benyttet til å styrke elevens inkludering og utbytte av opplæringen. Videre i drøftingen kommer det fram at selv om lærere og spesialpedagoger opplever at de mestrer hvordan de kan tilpasse opplæringen for å ivareta elevens faglige og sosiale utvikling, så er det utfordrende å realisere dette i praksis. På den ene side skal læreren kunne treffe dette mangfoldet i klasserommet, og på den andre side så opplever de utfordringer med få ressurser, manglende kompetanse i arbeidet med flerspråklige elever, og lite kommunikasjon og samarbeid mellom lærerne.nb_NO
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleTilpasset opplæring for flerspråklige elever. En kvalitativ studie av læreres og spesialpedagogers erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever med vetdtak om spesialpedagogikknb_NO
dc.title.alternativeHow do teachers and special educators adapt their teaching for multilingual students with special educational needs?nn_NO
dc.title.alternativeHvordan arbeider lærere og spesialpedagoger med tilpasset opplæring for flerspråklige elever med vedtak om spesialundervisning?nn_NO
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber115
dc.relation.projectNSD 245822
dc.description.localcodeUL-306


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel