Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFestøy, Anne Randi Fagerli
dc.contributor.authorBakke, Tuva Harket
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-09-21T10:07:32Z
dc.date.available2022-09-21T10:07:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020150
dc.description.abstractAbstract Teaching must be adapted to the individual pupil within the learning community. Pupils who need adapted teaching beyond the ordinary teaching programme, are entitled to special-needs education. These pupils struggle in school and have a greater need for adaption and differentiation than others. Some of these also struggle with bodily turmoil. This may degenerate as wandering, fidgeting and general restlessness. This bodily turmoil may potentially make it more demanding for the teacher to adapt the teaching in a way which may benefit both the pupil and the learning community altogether. The principle of inclusion is central, where the pupils’ teaching shall for the most part take place within the class environment and be a part of the learning community. The topics investigated in this thesis are special-needs education, adapted teaching, relations, motivation and mastering and inclusion. The goal of this thesis is to investigate and discuss the following question: «How does a selection of teachers work to adapt teaching for pupils with special-needs education where bodily turmoil is a part of their challenge?» The study has a qualitative approch. I have conducted interviews of five teachers of both sexes, working at schools in different cities. They are all the main teacher in classes at upper primary school and have experience in teaching pupils with these struggles. My findings shows that pedagogical relations are a central part of working with struggling pupils. A good relationship between teacher and pupil makes it easier to adapt teaching, increase motivation and help mastering tasks. The study shows that differentiated tasks and activity breaks are highlighted in adapted teaching for these pupils. The class environment and social activity are also central to the pupils’ well-being, adaption and inclution. How special-needs education is organized differ among my interviewees. Generally, it appears that the teachers lack insight as to what goes on in the special-needs education and that the main responsibility of these lessons are burdened upon the person that conducts themen_US
dc.description.abstractSammendrag Undervisningen skal tilpasses enkelteleven innenfor fellesskapet. Elever som ikke har, eller kan få, godt nok utbytte av den ordinære undervisningen har krav på spesialundervisning. Disse elevene strever i skolen og har behov for særskilte tilpasninger i undervisningen. Noen av disse elevene har også utfordringer med kroppslig uro. Det kan være vandring i timene, fikling med småting og rastløshet. Denne uroen kan gjøre det ekstra krevende for lærer å tilpasse undervisningen på en måte som både ivaretar eleven og fellesskapet. Prinsippet om inkludering står sentralt, der elevene skal få mest mulig av opplæringen innenfor fellesskapet og være en del av en klasse. Temaene jeg undersøker i denne oppgaven er spesialundervisning, tilpasset opplæring, relasjoner, motivasjon og mestring og inkludering. Problemstillingen for studien har vært: «Hvordan arbeider et utvalg lærere for å tilpasse opplæringen for elever med spesialpedagogisk vedtak der kroppslig uro er en del av utfordringene?» Studien har en kvalitativ tilnærming. Jeg har intervjuet fem lærere av begge kjønn og skoler i forskjellige byer. De er alle kontaktlærere på mellomtrinnet og har erfaring med elever med disse utfordringene. Funnene viser at relasjoner står veldig sentralt i dette arbeidet. Det pekes på at en god relasjon er veien til både tilpasninger, motivasjon og mestring hos elevene. I tilpasningen til disse elevene er det særlig differensierte oppgaver og aktivitetspauser som blir løftet frem. Også klassemiljø og sosialt arbeid står sentralt for elevenes trivsel, tilrettelegging og inkludering. Organiseringen av spesialundervisningen er ulik hos de forskjellige informantene. Det fremstår som at lærerne har lite innsikt i arbeidet som gjøres i spesialundervisningen og at ansvaret for temaene og undervisningen ligger hos den som gjennomfører disse timene.nb_NO
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleHvordan arbeider et utvalg lærere for å tilpasse opplæringen for elever med spesialpedagogisk vedtak der kroppslig uro er en del av utfordringene?'nb_NO
dc.title.alternativeHow does a selection of teachers work to adapt teaching for pupils with special-needs education where bodily turmoil is a part of their challenge?en_US
dc.title.alternativeKroppslig urolige elever med spesialpedagogisk vedtaknb_NO
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfattarenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber81en_US
dc.relation.projectNSD 419286en_US
dc.description.localcodeUL 306


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel