Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBaade, Synnøve Skare
dc.date.accessioned2022-10-17T07:44:54Z
dc.date.available2022-10-17T07:44:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026284
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvilke faktorer som spiller inn i norsklæreres sluttvurdering av skriftlige elevtekster i norsk vg3. Temaet springer ut av, blant annet, det faktum at det i enkelte tilfeller er beviselig stor avstand mellom ulike læreres vurdering av de samme elevtekstene. Gjennom studien søkes det å besvare følgende problemstilling: Hvilke faktorer påvirker tre norsklæreres vurdering av en elevtekst? I kunnskapsgrunnlaget redegjøres det for relevante styringsdokumenter, vitenskapsteoretisk forankring samt tidligere forskning på feltet. Datagrunnlaget er innhentet gjennom individuelle semistrukturerte intervjuer, der tre norsklærere fra ulike videregående skoler gjør rede for sin vurdering av den samme elevteksten. Gjennom en deskriptiv analyse blir det klart at de tre lærerne tilhører profesjonsfellesskap med ulike kvaliteter, og dette synes å ha påvirket lærerne til å vektlegge ulike faktorer i vurderingen av elevteksten. I intervjuene reflekterer de også over begrepet «rettferdig vurdering», og gjennom disse refleksjonene belyses dilemmaet mellom den universelle og den differensielle dimensjonen i vurderingsarbeidet (Prøitz & Borgen, 2010). Gjennom intervjuene viser det seg at utvalget vurderer de samme elementene ved elevteksten: språk, struktur og innhold. Til tross for dette viser analysen at de har ulik oppfatting av hva som kjennetegner kvalitet i de ulike elementene. Videre viser analysen at hvorvidt de bruker vurderingskriter aktivt eller ikke, ikke ser ut til å ha betydning for samsvaret i karaktersettingen. Opplæringsaktiviteter, som for eksempel sensorskolering, ser derimot ut til å ha betydning for hvor enige lærerne er i hvilket karakternivå elevteksten befinner seg på.en_US
dc.description.abstractAbstract This study explores the factors which affect Norwegian teachers’ final assessment of students’ written texts in Norwegian upper secondary schools. Different teachers’ assessments of the same texts have been proven to vary quite significantly, and this study therefore aims to answer the following thesis question: Which factors influence three Norwegian teachers’ assessment of a student text? The foundation of knowledge accounts for relevant steering documents and terms of reference, scientific foundation, and previous research in the field. The source of data has been collected through individual semi-structured interviews where three Norwegian teachers from different upper secondary schools explain their assessment of the same student’s text. Through a descriptive analysis it becomes evident that the three teachers belong to professional environments with different qualities, and this appears to have led them to emphasize different factors in their assessment of the text. In the interviews, they also reflect on the term “fair assessment”, and these reflections shed light on the dilemma between the universal and differential dimension in assessments (Prøitz & Borgen, 2010). It becomes clear in the interviews that the teachers assess the same elements of the texts: language, structure, and content. Despite having this in common, the analysis shows that they have different perceptions of what characterizes quality in the different elements. Furthermore, the analysis shows that whether they make active use of assessment criteria or not, does not seem to affect their grading. On the other hand, programs designed to enhance assessment, like sensor schooling, seems to have significance for whether or not teachers agree on the assessment of students’ texts.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.subjectnorsken_US
dc.subjectnorskfagen_US
dc.subjectvideregåendeen_US
dc.subjectvurderingen_US
dc.subjectnorsklæreren_US
dc.subjectelevteksten_US
dc.subjectdeskriptiv analyseen_US
dc.title«Jeg tenker det er en sterk firer, jeg da. Men det kan hende at det egentlig er stryk». Rettferdig sluttvurdering i norskfaget i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber95en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel