Helhetlig seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie av ungdomsskolelærere sine forestillinger om helhetlig seksualitetsundervisning i samfunnsfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077024Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Seksualitetsundervisning i skolen er noe som er nødvendig og viktig for barn og unges utvikling for å fremme god helse, forebygge voldtekt og overgrep, og at de utvikler et positivt forhold til egen og andres seksualitet. I skolesammenheng er det minimalt med forskning på seksualitetsundervisning, som også gjør at det er lite litteratur publisert innenfor feltet. Sex og samfunn (2022) sin kartlegging om helhetlig seksualitetsundervisning i skolen er den største undersøkelsen gjennomført på feltet i norsk skole. Den tar utgangspunkt i læreres og elevers ønsker og behov i helhetlig seksualitetsundervisningen. Karleggingen viser at undervisningen om seksualitet er mangelfull, og at kvaliteten lav – noe må gjøres. Helhetlig seksualitetsundervisning har fått større plass i skolen, og i flere fag. Undervisningen bør ikke bare forholde seg til naturfag, men inkludere flere fag i skolen.
Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere på ungdomstrinnet forestiller seg å skape en helhetlig seksualitetsundervisning i samfunnsfag, og ressurser de bruker i undervisningen. Dette er en kvalitativ studie med semistrukturerte-intervju som metode. Jeg har intervjuet et utvalg som besto av fire samfunnsfaglærere fra ungdomstrinnet. Hovedfokuset ligger på hvordan de forstår begrepet og legger til rette for en helhetlig seksualitetsundervising. I tillegg til hvilke aktører og ressurser de bruker for å styrke undervisningen.
Funnene fra intervjuene viser at lærerne har en noenlunde god forståelse for innholdet i helhetlige seksualitetsundervisingen er og hva som er formålet med den type undervisning. Det kommer også frem at lærerne bruker god til i både planleggingen og gjennomføring av undervisningen. Lærerne tilegner seg kompetanse og kunnskap om aktuelle temaer, undervisningsmetoder og ressurser for å gi elevene den helhetlige seksualitetsundervisingen de har krav på. Helesykepleier og UKE6 er de to eksterne aktørene og ressursene som er hyppigest brukt lærerne i oppgaven. Abstract
Sexual education in school is something that is necessary and important for the development of children and youth to promote good health, prevent rape and abuse, and that they develop a positive relationship with their own and other people's sexuality. In a school context, there is minimal research into sexual education, which also means that there is little literature published in the field. Sex og samfunn (2022)'s survey of comprehensive sexual education in schools is the largest survey carried out in the field in Norwegian schools. It is based on teachers' and pupils' wishes and needs in comprehensive sexual education. The survey points out that teaching about sexuality is deficient, and that the quality is low - something must be done. Comprehensive sexual education has gained a greater place in schools, and in several subjects. Teaching should not only relate to natural science, but also include several subjects in school.
The purpose of the master's thesis has been to investigate how teachers at secondary school imagine creating a comprehensive sexual education in social studies, and the resources they use in teaching. This is a qualitative study with semi-structured interviews as method. I have interviewed a selection that consisted of four social studies teachers from secondary school. The focus is on how they understand the term and facilitate comprehensive sexual education. In addition to which resources, they use to strengthen teaching.
The findings from the interviews show that the teachers have a good understanding of the content of comprehensive sexual education and what the purpose of this type of education is. It also emerges that the teachers put a lot of effort into both the planning and implementation of the teaching. The teachers acquire competence and knowledge about current topics, teaching methods and resources to give students the comprehensive sexual education they are entitled to. Health nurse and UKE6 are the two external resources that are most frequently used by teachers in teaching.