Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRødal, Vibeke Kristin
dc.date.accessioned2023-07-07T07:35:08Z
dc.date.available2023-07-07T07:35:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077026
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å undersøke og belyse hvordan og hvorfor matematikklærere tar i bruk samtale i matematikkundervisningen. I Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 blir bruk av samtale og diskusjon i matematikkfaget eksplisitt fremmet, og målet med denne studien er derfor å skape mer bevissthet rundt bruk av matematisk samtale i matematikkundervisningen hos både lærerstudenter og lærere. Studien tar utgangspunkt i tidligere forskning på samtale og kommunikasjon i matematikkundervisningen, lærerens handlinger og lærerrollen i matematiske samtaler. I tillegg forankres studien i det sosiokulturelle læringssynet, hvor læring skjer gjennom deltakelse og samtale. Forskningsdesignet på studien er kvalitativt, hvor det har blitt benyttet ikke-deltakende observasjon og semistrukturert intervju som forskningsmetode. Til sammen skal disse forskningsmetodene belyse problemstillingen: Hvordan legger lærere til rette for matematisk samtale i matematikkundervisningen på mellom- og ungdomstrinnet, og hvorfor tar lærere dette i bruk? Datainnsamlingen har blitt gjennomført på fire ulike skoler, hvor jeg har observert og intervjuet fem lærere som underviser i matematikk på mellom- og/eller ungdomstrinnet. Intervjuene ble gjennomført i etterkant av observasjonene, og følgelig er det intervjuene som fungerer som primærkilde i dette forskningsprosjektet. I studien min har jeg flere hovedfunn som kan være med på å belyse problemstillingen. For å kunne ta i bruk og gjennomføre en matematisk samtale, viser det seg at lærernes planlegging og utviklingen av et trygt klassemiljø er viktig. I selve undervisningen benyttet lærerne seg av ulike samtaletrekk, kommunikasjonsformer som inkluderte elevene i samtalene og samtaler i form av både helklassesamtale og samtaler i par og grupper. Lærernes begrunnelser for å bruke matematiske samtaler i undervisningen handlet særlig om å la elevene være aktive deltakere i sin egen læringsprosess, at samtaler kan brukes som verktøy for å både avdekke og ta tak i misoppfatninger, samt føringer fra Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020.en_US
dc.description.abstractAbstract The purpose of this master’s thesis is to examine how and why mathematics teachers use talk and dialogue in their teaching of mathematics. In The National Curriculum of 2020 (Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020), the use of dialogue and discussion in mathematics is explicitly promoted, and the aim of this study is therefore to create more awareness concerning the use of math talk in the teaching of mathematics among both student teachers and teachers. The study is based on previous research on dialogue and communication in the teaching of mathematics, teacher interventions and the teacher's role in mathematical conversations. In addition, the study also relies on The Sociocultural Learning Theory, where learning occurs through participation and dialogue. The study has a qualitative research design, and the research methods used is nonparticipatory observation and semi-structured interviews. Together, these research methods will answer the following thesis statement: How do teachers facilitate mathematical dialogue in the teaching of mathematics in primary and lower secondary school and which reasons do teachers have for using dialogue in their teaching? The collection of data has been carried out at four different schools, where I have observed and interviewed five teachers of mathematics in Years 5-10. The interviews were conducted after the observations and will therefore serve as the primary source in my research project. In my study, the results show several interesting findings to help answer my thesis statement. It turns out that the teachers' planning and the development of a safe classroom environment influences the quality of the mathematical conversation. The teachers used various talk moves, different forms of communication that included the pupils in the conversations, and conversations that took place in both whole-class and in pairs and smaller groups. The teachers' reasonings for using mathematical dialogue in teaching were mainly concerned about allowing the students to engage in their own learning process, using talk as a tool to both uncover and address misconceptions, as well as guidelines from The National Curriculum of 2020.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectmatematisk samtaleen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectsamtaletrekken_US
dc.subjectlærerhandlingen_US
dc.titleBruk av matematisk samtale i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av fem læreres bruk og tilnærminger til matematisk samtale i matematikkundervisningen på mellom- og ungdomstrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber100en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel