Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStadsnes, Sunniva Larsen
dc.date.accessioned2023-07-13T12:37:31Z
dc.date.available2023-07-13T12:37:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078575
dc.description.abstractEtter en omsorgsovertakelse skal barnevernet jobbe mot en gjenforening, som innebærer at en kontinuerlig må vurdere og legge til rette for dette (Prop. 133 L (2020-2021), s. 39). Fokuset i denne bacheloroppgaven er derfor å se på disse vurderingene en må gjøre, hovedsakelig ved en gjenforening fra fosterhjem til biologiske foreldre. Det finnes lite forsking på gjenforeninger. Jeg skal derfor benytte Urie Bronfenbrenner sin utviklingsøkologiske modell som utgangspunkt for å se på hvilke områder en må vurdere og hva som er viktig å inkludere i denne vurderingen for å ta avgjørelser som er til barnets beste. På bakgrunn av dette skal bacheloroppgaven svare på hvilke vurderinger en må gjøre for å oppfylle kravet om barnets beste. Dette er en teoretisk oppgave som baserer seg på teori og forskning av ulike aspekter ved denne vurderingen, der vi blant annet ser på egenskaper ved de biologiske foreldrene, fosterforeldrene, barnet og andre aspekter som påvirker barnet indirekte. Diskusjonen viser at det er mange dilemmaer en kan stå overfor når en skal vurdere hva som er til barnets beste. Hensikten er å belyse hvordan en kan løse disse dilemmaene som en står overfor, ved å benytte kunnskapen om hva som kreves av foreldrene, barnet og barnevernet. Der et godt samarbeid mellom biologiske foreldre og fosterforeldre, og barnevernets inkludering av foreldre i diskusjoner er viktige forutsetninger for en vellykket gjenforening. Den viser også hva som kreves av foreldrene dersom barnet flytter hjem, samt at et godt sosialt nettverk vil fungere som beskyttende faktorer for barnet. Gjennom Bronfenbrenner sin utviklingsøkologiske modell ser en hvorfor en helhetlig vurdering av barnets egenskaper og forhold rundt barnet, er avgjørende for barnets fremtidige utviklingsprosesser.en_US
dc.description.abstractAbstract After the child protective services take over the custody of a child, they must work towards a reunification, which means they must continuously assess and facilitate this (Prop. 133 L (2020-2021), s. 39). The focus of this bachelor assignment is therefore to look at these assessments, mainly focusing on a reunification from foster homes to birth parents. There is little research on this subject. I will therefore be using Urie Bronfenbrenners ecological system theory to see which areas one need to assess and what’s important to include in this assessment to make decisions that are in the best interest of the child. Based om this, the bachelor assignment will answer which assessments must be made in order to fulfill the requirement of the best interest of the child. This is a theoretical assignment based on theory and research of various aspects of this assessment, where we among other things look at characteristics of the biological parents, foster parents, the child and other aspects that affects the child indirectly. The discussion shows that there are many dilemmas one can face when assessing what’s in the child best interest. The purpose is to shed light om how one can solve these dilemmas by using the knowledge of what is required of the parents, child and the child protective services. Where good collaboration between biological and foster parents, and the child protective services inclusion of the parents in discussions are important prerequires for a successful reunification. It also shows what is required from the parents if the child moves home, and that a good social network will act like protective factors for the child. Through Bronfenbrenners ecological system theory, one can see why a comprehensive assessment of the child’s characteristics and other aspects around the child is crucial for the child´s future development processes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleVurderinger for å oppfylle kravet om barnets beste ved en gjenforeningen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber38en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel