Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokke, Aurora Helene
dc.date.accessioned2023-07-13T13:45:35Z
dc.date.available2023-07-13T13:45:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078601
dc.description.abstractDenne litteraturstudien går ut på hva barnevernspedagogen må ta hensyn til i en undersøkelsessak der barnet har asperger syndrom. De fleste barn med asperger har nedsatt kognitiv fungering, som vil gjøre det utfordrende for dem å føre og ta del i samtaler. Mye av dette skyldes en svikt i deres mentaliserende evne, som vil påvirke samspillet mellom barnet og barnevernspedagogen. Oppgaven tar for seg hvordan barnevernspedagogen kan gjøre seg forstått for et barn med asperger syndrom, hvordan barnevernspedagogen kan forstå en med asperger syndrom, og hva som er viktig for at en med asperger syndrom skal åpne seg. Litteraturstudien er bygd opp av informasjon om undersøkelsessak og prosessen i denne, barnevernspedagogens rolle under undersøkelsessaken og i møte med barn, teori og forskning om asperger syndrom, samt andre teorier og forskning som vil hjelpe til å forstå hvilke hensyn som må tas i en undersøkelsessak. Hensynene må legges i hvordan barnevernspedagogen velger å utøve personlig kompetanse og mentalisering, da dette er viktig for hvordan samspillet vil utvikle seg. Det å ta hensyn til at barn med asperger syndrom selv er best klar over sine egne utfordringer og hva som er sterke og svake sider for dem, er viktig når man lytter.en_US
dc.description.abstractAbstract This literature study focuses on what child welfare educators must consider in an investigation where the child has Asperger's Syndrome. Most children with Asperger's have a reduced cognitive functioning, making it challenging for them to participate in conversations. Much of this is due to a deficit in their mentalizing ability, which affects the interaction between the child and the child welfare educator. The task addresses how child welfare educators can make themselves understood to a child with Asperger's Syndrome, how they can understand someone with Asperger's Syndrome, and what is important for someone with Asperger's Syndrome to open up. The literature study is composed of information about the investigation process, the child welfare educator's role during the investigation and when working with children, theories and research on Asperger's Syndrome, as well as other theories and research that will aid in understanding the considerations that must be taken in an investigation. Considerations must be made in how child welfare educators choose to exercise their personal competence and mentalizing abilities, as this is important for how the interaction will develop. It is important to consider that children with Asperger's Syndrome are best aware of their own challenges and strengths and weaknesses when listening.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleAsperger syndrom og barnevern. Hva barnevernspedagogen må ta hensyn til i undersøkelsessakeren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber32en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel