Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGausemel, Gina
dc.contributor.authorShirzad, Sakine
dc.date.accessioned2023-07-13T13:53:52Z
dc.date.available2023-07-13T13:53:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078605
dc.description.abstractBarn og unge som lever med et kulturelt krysspress opplever å leve i to forskjellige verdener, som kan være med på å påvirke deres psykiske helse. Krysskulturelle barn og unge står i en akkulturasjonsprosess, og kan oppleve akkulturasjonsstress. I arbeidet med barn og unge i denne situasjonen blir det viktig å ha fokus på å jobbe mot mestringsfølelse og med gode etiske valg. Profesjonsutøverne må ha fokus på og være bevisst på hvordan de er med på å påvirke akkulturasjonsprosessen ungdommen står i. Tidligere forskning på feltet viser at manglende kulturell kompetanse kan gjøre at valg som blir tatt, baseres på feil verdigrunnlag. Forskning viser også at minoritetsfamilier lever mer kollektivistisk, i motsetning til nordmenn som lever mer individualistisk, dette er også noe som kan bli viktig for profesjonsutøvere å være klar over for å samarbeide godt. Prosjektet er en fenomenologisk casestudie av hva som kjennetegner krysskulturelt arbeid med barn og unge i skolen, og presenterer funn fra kvalitativ forskning. Det har blitt utført dybdeintervju med syv profesjonsutøvere i skolen, som har ulik utdanningsbakgrunn og arbeidsområder. I analysen kom det også frem at profesjonsutøverne opplever utfordringer i samarbeid med foreldrene på grunn av de ulike kulturelle forskjellene som finnes mellom dem. I intervjuene kom det frem at profesjonsutøveren har respekt og forståelse for elevens og familiens kulturelle forskjeller, men etter en grundig analyse av hvordan de har løst på problemstillingene de har møtt på, kan en se at løsningene og tiltakene ikke er så særlig kultursensitive. Studiens konklusjon er at arbeidet med krysskulturelle barn og unge i skolen ofte er basert på norsk tankesett og verdigrunnlag. Arbeidet med disse ungdommene er med for liten grad av kultursensitivitet. Til tross for deres manglende kultursensitivitet, ser vi at profesjonsutøverne i stor grad ønsker å hjelpe ungdommene å mestre situasjonen de står i, og ønsker derfor også i stor grad å tilpasse skolehverdagen og møte de kulturelle forskjellene på god og etisk riktig måte.en_US
dc.description.abstractAbstract Cross cultural kids can experience the feeling of living two separate lives, which might have a say on their mental health. Cross cultural kids are in an acculturation process and might experience acculturational stress. When working with kids in this situation it’s important to focus on working towards empowerment and take good ethical decisions. The professional needs to stay conscious on how their choices are affecting the acculturation process the kids are in the middle of. Previous studies on the field shows that the lack of cultural competence might lead to the professionals making choices based on the wrong values. Studies done on this field also shows that minority families live more collectivistic than the Norwegians who live more individually, this fact is important for the professionals to have in mind to be able to cooperate good with both the kids and their families. This project is based on a phenomenological case study of what cross cultural work with kids in school looks like, and presents finds from a qualitative study. It’s been used in depth interviews with seven professionals from different schools. They all have different educational backgrounds. When analyzing we found that the professionals experience some challenges when working with the parents because of the cultural differences. Through the interviews we find that the professionals have respect and understanding for the families’ cultural differences, but through a thorough analysis on how they solve challenges with these families, we find that the solutions where not very culturally sensitive. The study’s conclusion is that working with cross cultural kids in school is often based on a Norwegian way of thinking and set of values. There is not enough sensitivity for culture in the methods and solutions used to help these kids with their challenges. Even though there is some lack of cultural sensitivity, we can see that the professionals want to help the kids feel empowered in the situations they are in. They have a wish to solve the challenges in a good and ethically right way.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleNår utfordringene til krysskulturelle barn og unge løses med et sett av norske verdier. En kvalitativ studie om hva som kjennetegner krysskulturelt arbeid med barn og unge i skolenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber39en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel