Å bygge bro mellom spesialundervisning og flerspråklig arbeid. En kvalitativ studie om hvordan spesialpedagogen opplever arbeidet med flerspråklige elever som har vedtak om spesialundervisning
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hvordan spesialpedagoger opplever arbeidet med flerspråklige elever som har vedtak om spesialundervisning. På bakgrunn av økt migrasjon, har gruppen av elevene som behøver spesialundervisning også blitt mer mangfoldig. Under norske forhold er det relativt lite forskning på feltet som omhandler flerspråklige i spesialundervisning, men den forskningen som er gjort tyder på at flerspråklige elever er overrepresenterte i spesialundervisningen. Med denne masteroppgaven ønsker jeg å bidra til mer innsikt i feltet, samtidig som at jeg selv tilegner meg kunnskap slik at jeg kan være forberedt i møtet med denne elevgruppen. Med dette som utgangspunkt, er problemstillingen for masteroppgaven: Hvordan opplever spesialpedagogen arbeidet med flerspråklige elever som har vedtak om spesialundervisning? I denne masteroppgaven har jeg også valgt å se problemstillingen i et perspektiv på inkludering.
Med utgangspunkt i et eksplorerende design ble problemstillingen undersøkt og belyst gjennom kvalitative intervju med semistrukturert intervjuguide, og tar utgangspunkt i en fenomenologisk- og hermeneutisk vitenskapsteoretisk forankring. Informantene er fire spesialpedagoger, som er lokalisert i ulike deler av Norge. Gjennom intervjuene fikk jeg innsikt i spesialpedagogenes subjektive erfaringer med fenomenet som undersøkes, og dette danner derfor datamaterialet for masteroppgaven. Studien har en abduktiv analysetilnærming, og analyseprosessen er inspirert av Braun & Clarke (2006) og en tematisk analyse av datamaterialet.
Denne studien finner at spesialpedagogene har varierende opplevelser av arbeidet med flerspråklige elever som har vedtak om spesialundervisning. Graden av vanske, og hvor mange fag den flerspråklige eleven har IOP i, påvirker både hvilket språk det vies oppmerksomhet til i opplæringen, og hvordan spesialundervisningen organiseres. Spesialpedagogenes kompetanse og kunnskap om flerspråklighet kan se ut til å ha stor betydning for hvilke holdninger flerspråklige elever blir møtt med. Dette resulterer i at elevenes språklige og kulturelle bakgrunn blir vektlagt mindre av noen spesialpedagoger, noe som kan ha innvirkning på inkluderingen av flerspråklige. Spesialpedagogene opplever også at det er utfordrende å kommunisere med foreldrene, noe som vitner om at flerspråklige elever kan bli ekstra utsatt og sårbare for en opplæring tilpasset deres evner og forutsetninger. Abstract
The purpose of this master thesis has been to investigate how special needs teachers experience the work with multilingual pupils who receive special education. Due to increased migration, the group of pupils who need special education have also become more diverse. However, under Norwegian conditions, there are relatively little research in the field of multilingualism in special education. The research that has been done, indicates that multilingual pupils are overrepresented in special education. With this study, I want to contribute to more insight into the field, and at the same time acquire knowledge, so that I can be prepared in the encounter with this group of pupils. The research question for this master thesis is: How does the special needs teacher experience the work with multilingual pupils who receive special education? In this master thesis, I have also chosen to see the research question in a perspective on inclusion.
The study is based on an exploratory design. The research question was investigated and illuminated through qualitative interviews with a semi-structured interview guide, and it is based on a phenomenological and hermeneutic scientific theory perspective. The informants are four special needs teachers, located in different parts of Norway. Through the interviews, I gained insight into the special education teachers subjective experiences with the phenomenon being investigated, and this forms the data material for this master thesis. The study has an abductive analysis approach, and the analysis process is inspired by Braun & Clarke (2006) and a thematic analysis of the data.
This thesis finds that special education teachers have varying experiences of working with multilingual pupils who receive special education. The degree of difficulty, and how many subjects the multilingual pupil has an individual education plan in, affects which language is given attention to in the education, and also how the special education is organized. The special education teacher’s competence and knowledge in multilingualism seems to have a major impact on which attitude the multilingual pupils are met with. As a result of this, the pupils' linguistic and cultural backgrounds will be emphasized less by some special needs teachers, which will have an impact on the inclusion of multilingual pupils. The special education teachers also find it challenging to communicate with the parents, which indicates that multilingual pupils may be put in a compromised position, where they are more vulnerable to an education adapted to their abilities.