Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3112622Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse distribuert til lærerutdannere ved 5 grunnskolelærerutdanninger i Norge er analysert. Den tematiske analysen viser at følgende forhold har hatt påvirkning på kompetanseutviklingen: lavere terskel og større verktøykasse, drivkraft for didaktisk refleksjon og digital interaksjon og relasjon. Resultatene fra studien viser at omleggingen fra fysisk til heldigital undervisning utfordret lærerutdanneres undervisningspraksis og profesjonsfaglige syn på undervisning og læring med digital teknologi.