Blar i Mastergradsoppgåver på utgivelsesdato
Viser treff 301-320 av 366
-
"Er dette matematikk? ". Utvikling, utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for lærere i ungdomsskolen , med mål om å hjelpe dem i gang med matematisk modellering.
(Master thesis, 2022)Abstract In this master’s thesis, I describe the development of a program that aims to foster the use of mathematical modelling in teaching in lower secondary schools. The master’s thesis follows principles for educational ... -
Hvordan arbeides det systematisk for å sikre skoienærvær av elever med autismespekterdiagnose?. En kvalitativ studie av skolens erfaringer.
(Master thesis, 2022)Abstract This study is about school presence and pupils with autism spectre diagnosis. The background for the subject matter chosen in this study, is scientific research made by Ellen Kathrine Munkhaugen, School refusal ... -
Ivaretakelse av ASK i overgangen fra barnehage til skole. En kvalitativ studie som gjennom intervju med foresatte og fagpersoner har til hensikt å studere hvordan overgangen forberedes og tilrettelegges for å ivareta ASK-brukerens kommunikasjonsform
(Master thesis, 2022)Summary The purpose of this study has been to shed light on the topic of taking care of Augmentative and Alternative Communication (ACC) in the transition between kindergarten and school. Transitions can be challenging ... -
Tilpasset opplæring for flerspråklige elever. En kvalitativ studie av læreres og spesialpedagogers erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever med vetdtak om spesialpedagogikk
(Master thesis, 2022)Abstract The purpose of this master’s thesis is to investigate how teachers and special educators adapt their teaching for multilingual students with special educational needs. In recent years, Norway has had an increasing ... -
Elevers misoppfatninger knyttet til brøk. En studie av elevers misoppfatninger; utbredelse og sammenhenger
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien ser på misoppfatninger knyttet til brøkforståelse. Tidligere studier indikerer at elevers brøkforståelse er essensielt for forståelse og prestasjoner innen matematikk i videre skoleløp (Bailey et ... -
«Å få til eit inkluderande læringsmiljø er eit langsiktig arbeid». Ein kvalitativ studie om korleis det blir lagt til rette for eit inkluderande læringsmiljø for elevar med spesialpedagogisk ressurs
(Master thesis, 2022)Abstract In this master’s thesis we look at how homeroom teachers and special educators facilitate an including learning environment for pupils receiving special education. Based upon the Salamanca declaration (UNESCO, ... -
«Jeg tenker det er en sterk firer, jeg da. Men det kan hende at det egentlig er stryk». Rettferdig sluttvurdering i norskfaget i videregående skole
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvilke faktorer som spiller inn i norsklæreres sluttvurdering av skriftlige elevtekster i norsk vg3. Temaet springer ut av, blant annet, det faktum at det i enkelte tilfeller er beviselig stor ... -
Samsvarsbøying av nynorske partisipp i predikative og attributive stillingar. Ein akseptabilitetsvurderings- og korpusstudie om nynorskbrukarar si oppfatning og handtering av samsvarsbøygde partisipp
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva prøver eg å få konkrete tal på korleis nynorskbrukarar oppfattar og handterer samsvarsbøying av partisipp. På nynorsk er det valfri samsvarsbøying av svake partisipp som står i predikativ stilling, ... -
Ei kvalitativ studie av digitale endringsprosessar i norske kommunar
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for dette prosjektet er å forstå meir om korleis norske kommunar møter nasjonale styringsdokument og forventningar om auka digitalisering, bruk av kunstig intelligens og digital transformasjon, for å klare å ... -
Hjem til naturen? En undersøkelse av fenomenet økospiritualitet
(Master thesis, 2022)I den moderne vestlige kulturen har en «ny» form for økospiritualitet oppstått. Den har oppstått som en reaksjon på klima- og miljøkrisen, og søker således en mentalitetsendring. I dette masterprosjektet skal jeg undersøke ... -
Den oppfattede læreplanen. Lærerperspektivet på dybdelæring i norskfaget for mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven reiser følgende hovedspørsmål: «På hvilken måte forstår og iverksetter et utvalg norsklærere på 5.-7. trinn dybdelæring som en del av norskundervisningen?». Formålet er bidra med ny kunnskap om hvordan ... -
Ungdomar i lokaldemokratiet. Ein studie om deltaking i kommunedelsutval
(Master thesis, 2022)This study is taking a closer look at young people`s participation in sub-municipal democratic bodies. This is a local democratic scheme, introduced in the new Aalesund municipality after the amalgamation where 5 municipalities ... -
Lærerens opplevelse av støtte på arbeidsplassen. Med rom for dialog
(Master thesis, 2022)Teachers' right to a safe and healthy working environment is embodied in The Act relating to the working environment (AML, 2005). Norwegian teachers thrive in their work, at the same time multiple teachers misses feedback. ... -
«Å sette noko framfor noko anna». Ein kvantitativ studie om prioritering mellom kommunale rehabiliteringsressursar
(Master thesis, 2022)This master's thesis is about prioritizing resources within rehabilitation services in Norwegian municipalities. The starting point is the municipal health and care service reablement, and whether investing in this innovative ... -
Leseopplæring for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ undersøkelse rundt læreres tilrettelegging for leseopplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2022)This master’s thesis sheds light on how teachers work with reading instruction for minority students, with focus on how to decode and crack the reading code and learning to read in the second language. Minority students ... -
Om kommunedelsutval. Eit oversyn over rettslege rammer og politiske føringar, med utgangspunkt i erfaringar frå Ålesund kommune.
(Master thesis, 2022)This report is part of a research project on evaluation of the sub-municipal democratic bodies established by the municipality of Ålesund after the municipal amalgamation in 2020. The objectives of this report include (1) ... -
Motivering av elevar som får spesialundervisning i matematikk. Ein kvalitativ studie om spesialpedagogar sitt arbeid for å motivere elevar med spesialundervisning i matematikk
(Master thesis, 2022)This study discusses the work in motivating pupils who receive special education in mathematics. The purpose of the study is to take a closer look at how special educators in primary school work to motivate pupils who are ... -
Arbeid med ord- og begreper i den særskilte norskopplæringen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan man som norsklærer kan arbeide med ord- og begreper i den særskilte norskopplæringen, for å bedre elevenes leseforståelse. Bakgrunnen for valg av tema og problemstilling er tidligere ... -
Samarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn. En kvalitativ studie knyttet til faktorer som påvirker samarbeidet mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsoppgaven er samarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn. Forskning har vist at et godt samarbeid mellom hjem og skole vil være av stor betydning for elevers faglige og sosiale ... -
Barnehagelæreres arbeid med inkludering av barn med innagerende atferd
(Master thesis, 2022)Abstract In this master´s thesis, it is researched how kindergarten teachers understand the concept of inclusion and how they practice inclusion with children who have an internalized behavior. The purpose of the study ...