Blar i Undervisning og læring (tidl.: Spesialpedagogikk) på utgivelsesdato
Viser treff 81-100 av 109
-
Minoritetsspråklige foreldres erfaringer fra og forventninger til skole-hjem-samarbeid
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven er søkelyst rettet mot minoritetsspråklige foreldres erfaringer fra ogforventninger til skole-hjem-samarbeid. Mer spesifikt var studien rettet mot å utforske foreldrenes oppfatninger og forventninger med ... -
Skoletilbud for elever med autismespekterforstyrrelser i barneskolen. En kvalitativ intervjustudie med lærere, fagarbeidere og foreldrer om erfaringer med gjennomføringen av skoletilbudet for elever med aurismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg studert; Hvordan gjennomføres skoletilbudet for elever med autismespekterforstyrrelser? Martinsen, Nærland og von Tetzchner (2015, s. 57) viser til at svært få voksne med autismespekterforstyrrelser ... -
"Vi klarer ikke å trylle alltid". En kvalitativ studie av læreres erfaring med tilpasset opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning, i tråd med inkluderingsidealet
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg læreres erfaringer med tilpasset opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Inkludering har blitt et sentralt begrep og et viktig prinsipp for opplæring, både nasjonalt og internasjonalt. ... -
Fra rødt til gult lys i skolen. Ungdom med autismespekterforstyrrelser i koronatiden
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne masteravhandlingen belyser lærere og foresattes opplevelser av tilpasningen i skolen for ungdomsskoleelever med autismespekterforstyrrelser i koronatiden. Bakgrunnen for valg av tema er at det er mye ... -
Gården som en alternativ opplæringsarena. En «single casestudy» om å forstå Gården som en alternativ opplæringsarena for en flerspråklig elev med motivasjonssikt i skolen
(Master thesis, 2021)Abstract This study evaluates the farm as an alternative learning environment for a student with motivational impairment at school. The alternative learning environment is according to Nordahl (2019, s. 129) segregated ... -
Demokrati og medborgerskap i matematikkundervisningen. En kunnskapsoversikt
(Master thesis, 2021)Sammendrag Som en del av den fagfornyelsen og den nye læreplanen har det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap blitt en del av matematikkfaget i den norske grunnskolen. I dette forskningsprosjektet har jeg ... -
En kvalitativ studie om lærerens arbeid med livsmestring for elever med Asperger syndrom
(Master thesis, 2021)Abstract This study revolves around the work with life skills for pupils with Asperger syndrome. Life skills is a new theme in school og should apply to all pupils, but the guidelines that are given do not say much about ... -
Leseopplæringstekstar og rom for differensiering. Ein studie av leseopplæringstekstar i tre digitale lærebøker for 1.steg
(Master thesis, 2021)Samandrag Formålet med denne studien har vore å undersøkje korleis tre digitale lærebøker gjev rom for differensiering gjennom korleis leseopplæringstekstane i begynnaropplæringa er oppbygd. Problemstillinga er: «Korleis ... -
Ansatte i skulen si forståing av mobbing, og deira oppleving av å møte utfordringane i skulekvardagen.
(Master thesis, 2021)Trass i stor innsats og eit lovverk som skal sikre barn og unge eit trygt og godt psykososialt skulemiljø, har ein ikkje lukkast med nullvisjonen om at mobbing ikkje skal eksistere. Mobbing førekjem, og skular har vanskar ... -
Traumebevisst omsorg og livsmestring i skolen. En kvalitativ studie av skolepersonell sine refleksjoner rundt traumebevisst omsorg og livsmestring i skolen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Målet med denne studien har vært å utforske skolepersonells refleksjoner rundt traumebevisst omsorg i den ordinære skolen. Traumebevisst omsorg (TBO) er etablert i flere spesialskoler og ved flere spesialavdelinger ... -
Ungdomsskoleelevenes perspektiv på egen motivasjon i koronatiden. En kvalitativ studie av elever på 10. trinns erfaringer med egen motivasjon for læring i digital hjemmeskole
(Master thesis, 2021)Abstract Abstract The theme of this master's dissertation is student motivation in school. As a result of the outbreak of the Covid-19 pandemic, all Norwegian schools were shut down. The consequence of this was that ... -
Identitet, aktørskap og investering i andrespråkslæringa. Ein kvalitativ studie om bruk av tospråkleg fagopplæring i førebuande vaksenopplæring
(Master thesis, 2021)Abstract The purpose of this study has been to investigate what significance a bilingual, digital training program can have for adult primary school pupils' investment in second language learning. Through eight qualitative ... -
Leseforståing og lesemotivasjon på 10. trinnet. Korleis omarbeide tekst for å nå djupare forståing?
(Master thesis, 2021)Abstract Reading skills are important for the acquisition of knowledge in and out of school. Traditionally, reading has been looked upon as the responsibility of the Norwegian language teacher, but today it is defined ... -
"Er dette matematikk? ". Utvikling, utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for lærere i ungdomsskolen , med mål om å hjelpe dem i gang med matematisk modellering.
(Master thesis, 2022)Abstract In this master’s thesis, I describe the development of a program that aims to foster the use of mathematical modelling in teaching in lower secondary schools. The master’s thesis follows principles for educational ... -
Hvordan arbeides det systematisk for å sikre skoienærvær av elever med autismespekterdiagnose?. En kvalitativ studie av skolens erfaringer.
(Master thesis, 2022)Abstract This study is about school presence and pupils with autism spectre diagnosis. The background for the subject matter chosen in this study, is scientific research made by Ellen Kathrine Munkhaugen, School refusal ... -
Ivaretakelse av ASK i overgangen fra barnehage til skole. En kvalitativ studie som gjennom intervju med foresatte og fagpersoner har til hensikt å studere hvordan overgangen forberedes og tilrettelegges for å ivareta ASK-brukerens kommunikasjonsform
(Master thesis, 2022)Summary The purpose of this study has been to shed light on the topic of taking care of Augmentative and Alternative Communication (ACC) in the transition between kindergarten and school. Transitions can be challenging ... -
Tilpasset opplæring for flerspråklige elever. En kvalitativ studie av læreres og spesialpedagogers erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever med vetdtak om spesialpedagogikk
(Master thesis, 2022)Abstract The purpose of this master’s thesis is to investigate how teachers and special educators adapt their teaching for multilingual students with special educational needs. In recent years, Norway has had an increasing ... -
«Å få til eit inkluderande læringsmiljø er eit langsiktig arbeid». Ein kvalitativ studie om korleis det blir lagt til rette for eit inkluderande læringsmiljø for elevar med spesialpedagogisk ressurs
(Master thesis, 2022)Abstract In this master’s thesis we look at how homeroom teachers and special educators facilitate an including learning environment for pupils receiving special education. Based upon the Salamanca declaration (UNESCO, ... -
«Jeg tenker det er en sterk firer, jeg da. Men det kan hende at det egentlig er stryk». Rettferdig sluttvurdering i norskfaget i videregående skole
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvilke faktorer som spiller inn i norsklæreres sluttvurdering av skriftlige elevtekster i norsk vg3. Temaet springer ut av, blant annet, det faktum at det i enkelte tilfeller er beviselig stor ... -
Barnehagelæreres arbeid med inkludering av barn med innagerende atferd
(Master thesis, 2022)Abstract In this master´s thesis, it is researched how kindergarten teachers understand the concept of inclusion and how they practice inclusion with children who have an internalized behavior. The purpose of the study ...