Førstelinjeleder som aktør i organisatoriske endrings- og forbedringsprosesser. En kvalitativt orientert studie av rollen som førstelinjeleder innen en operativ sykehuskontekst
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2358733Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Helse- og sosialfag [55]
Sammendrag
Summary
Background: Hospitals are high-tech professional services organizations. Characterized by rapid development of new technologies, new medical knowledge and new methods of treatments. As professional bureaucracies, hospitals are complex organizations with high speed of change, something that demands high administration and leadership standards. The basic operational activities interact in the interface between patient and health care
professionals. The responsibility of implementing changes often lies with the firs-line managers closest to the operating core. The purpose of this study is to investigate what promotes or impedes organizational improvement and change in the operating core, considered from the firs-line manager’s points of view.
Method: The study is based on a qualitative approach with semi-structured interviews with eight first-line managers in three different hospitals in one health care enterprise in Norway. A sound recorder was used. Afterwards the interviews were transcribed. The analysis was conducted by using systematic text condensation, as described by Malterud (2003), before being presented and discussed in light of theoretical perspectives and previous research.
Findings: The role of first line managers closest to the operational core is described as being change implementors in a continuous operational context that was characterized as busy and fragmented. The findings are allocated into the following main categories: First-line managers role during improvement and change processes, professional focus and practice as element in improvement and change, engaging employees in the processes and contextual conditions that promote or impede organizational change and improvement considered from an organizational culture perspective.
Conclusion: Fist-line managers closest to the operating core describe a busy and fragmented work situation. Key challenges includes many administrative tasks and employer liability of a significant amount of employees in the average above 40. The contextual condition influents their possibility to follow up change and improvement while at the same time handling daily operations.
Key words: fist-line manager, change and improvement processes, quality, structure, culture Sammendrag
Bakgrunn: Dagens sykehus er høyteknologiske, kunnskapsbaserte virksomheter. Rask utvikling av ny teknologi, ny medisinsk kunnskap og nye behandlingsmetoder preger utviklingen. Sykehus som profesjonsbyråkrati kjennetegnes av å være komplekse organisasjoner med høy omstillings- og endringstakt, og til dels døgnkontinuerlig drift. Dette
stiller store krav til administrativ kompetanse og ledelse. Operativ drift foregår i grenseflaten mellom pasient og behandler. Førstelinjeleder er nærmeste leder til produksjonskjernen og får ofte i siste rekke ansvar for implementering av endringer og omstillinger. Denne oppgaven setter fokus på hva førstelinjeleder mener fremmer og hemmer organisatoriske endrings- og forbedringsprosesser slik at det gjør seg gjeldende i den operative hverdagen.
Metode: Studien er kvalitativt orientert. Det er gjennomført åtte semistrukturerte dybdeintervju på tre sykehus i samme helseforetak. Data ble tatt opp på lydbånd, transkribert og analysert. Analysen ble utført ved å bruke systematisk tekstkondensering som metode, som beskrevet av Malterud (2003). Funn i studien diskuteres i lys av teoretiske perspektiver og forskning som belyser oppgavens problemstilling.
Funn: Førstelinjelederne beskrev sin rolle som endringsaktør i en travel hverdag. Funnene beskrevet i drøftingsdelen er inndelt i følgende hovedgrupper: funksjonsleders rolle i den operative hverdagen som endrings- og forbedringsaktør, faglig fokus og god praksis som sentrale elementer i endrings- og forbedringsprosesser, å få medarbeiderne engasjert i endrings- og forbedringsprosesser og forhold som fremmer og hemmer organisatoriske endrings- og forbedringsprosesser sett i et organisasjonskulturelt perspektiv.
Konklusjon: Førstelinjelederne beskrev en travel og fragmentert hverdag i et hektisk miljø. Utfordringen for førstelinjeleder synes å bære preg av mange administrative oppgaver og store kontrollspenn, noe som ofte gjorde oppgaven med implementering av endrings- og forbedringsprosesser vanskelig.
Nøkkelord: Førstelinjeleder, endrings- og forbedringsprosesser, kvalitet, struktur, kultur.