Tilknytning i møte med de yngste barna i barnehagen
Abstract
Denne bacheloroppgaven fokuserer på hva tilknytning er, og hvordan det legges til rette for trygg tilknytning for de yngste barna i barnehagen. Følgende problemstilling ble dermed formulert: «Hva er tilknytning, og hvordan legges det til rette for trygg tilknytning med de yngste barna i barnehagen?»
For å få et svar på problemstillingen min, har jeg valgt å gå dypere i litteratur, i tidligere forsking og gjennomføre kvalitative forskingsintervju med 4 informanter som jobber ute i barnehagene. Jeg intervjuet to pedagogiske ledere og to assistenter fra forskjellige småbarnsavdelinger.
Informantene mine har mye og god erfaring med å jobbe på småbarnsavdeling og de er enige om det meste, men enkelte ting skiller dem fra hverandre. De legger vekt på å bruke mye tid, skape trygghet og være tilstede for barna der de er. For å få til et nært bånd mellom personalet og barnet nytter alle seg av primærkontakter. Det som skiller informantene fra hverandre gjelder bruken av primærkontakter og tidsbruken i forhold til relasjonsbygging. Det kunne være utfordrende å skape gode relasjoner til barna på grunn av andre praktiske gjøremål som ofte stjal tid fra å være sammen med barna.