Musikklæreres klasseledelsesarbeid knyttet til lærer-elev-relasjoner og arbeidsro. En kvalitativ intervjustudie om 4 læreres erfaringer
Abstract
The topic of this study is the learning environment, more specifically classroom management in the music subject in primary school (5th-7th grade) with emphasis on teacher-student relationships and classroom order.
Research and theories point out the effect of good classroom management in which positive teacher-student relationships plays an important role. Such relationships can also have a positive affect on the classroom order. In addition, predictability for students can provide better classroom order, but also better conditions to create positive relationships. The music subject in primary school (5th-7th grade) has one or two lessons per week. Music teachers can often experience teaching hundreds of students only in this subject. One can ask questions about how this group of teachers can experience building positive relationships with so many students, while at the same time establishing and maintaining classroom order in a subject that is characterized by many practical activities.
This has led to the research question: What experiences do music teachers in primary school (5th-7th grade) have with classroom management related to teacher-student relationships and classroom order?
To find answers to the question qualitative interviews were carried out with 4 music teachers teaching in primary school (5th-7th grade). Then the transcriptions were processed with themed-based analysis and the analysed data were further discussed towards relevant theories and researches. In addition, the quality assurance and the research ethics of the survey have been evaluated.
The teachers focused on gaining mutual confidence and respect for creating positive teacher-student relationships, this was something they started working on from the first day of school. They also experienced having too little time to build relationships with the students since they had few lessons with them during the week. The teachers heavily emphasized rules, good procedures and structure so that the lessons could be as predictable as possible, and they experienced that this resulted in better classroom order. Further they experienced challenges related to physical factors, lack of textbooks and different class rules. They were engaged to be proactive and find balance between responsiveness and control, as well in theoretic and practical activities. The teachers' stated experiences on how the work towards these two dimensions in classroom management point in the same direction as the previous researches in the field. Classroom management where teachers are authoritative, predictable and proactive, as well as emphasizing to create mutual confidence and respect can provide good conditions for developing positive teacher-student relationships and good classroom order. Sammendrag
Temaet for denne studien er læringsmiljø, nærmere bestemt klasseledelse i musikkfaget på 5.- 7. trinn med vekt på lærer-elev-relasjoner og arbeidsro.
Forskning og teori påpeker virkningen av god klasseledelse der positive lærer-elev-relasjoner spiller en viktig rolle, og at slike relasjoner også kan påvirke arbeidsroen positivt. I tillegg kan forutsigbarhet for elevene gi bedre arbeidsro, men samtidig også bedre vilkår for skape gode relasjoner. Musikkfaget på 5.-7. trinn har 1 til 2 undervisningstimer i uken, og musikklærere kan ofte oppleve å undervise et hundretalls musikkelever som de kun har i dette faget. Man kan stille spørsmål om hvordan denne lærergruppen kan oppleve arbeidet med å bygge gode relasjoner til så mange elever, og samtidig etablere og bevare arbeidsro i et fag som er preget av mye praktiske aktiviteter.
Dette har ledet til følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har musikklærere på 5.-7. trinn med klasseledelsesarbeid knyttet til lærer-elev-relasjoner og arbeidsro?
For å finne svar på problemstillingen ble det gjennomført kvalitative intervju med 4 musikklærere som underviser på 5.-7. trinn. Transkripsjonene ble så behandlet med temasentrert analyse og de analyserte dataene ble videre drøftet opp mot relevant teori og forskning. I tillegg har undersøkelsens kvalitetssikring og forskningsetikk blitt vurdert.
Lærerne fokuserte på å opparbeide gjensidig tillit og respekt for å skape gode lærerelev- relasjoner, og dette arbeidet startet de med fra første skoledag. De erfarte samtidig å ha for lite tid til relasjonsbygging siden de hadde få undervisningstimer med mange elever i løpet av uken. Regler, gode rutiner og struktur ble tungt vektlagt av lærerne slik at timene kunne bli mest mulig forutsigbare. Dette resulterte i bedre arbeidsro i følge deres erfaringer, men de opplevde også utfordringer knyttet til blant annet fysiske rammefaktorer, mangel på læreverk og ulike klasseregler. De var opptatt av å være proaktive og finne balansen mellom varme og kontroll, samt teori og praktiske aktiviteter. Lærernes uttalte erfaringer om hvordan de arbeidet mot disse to dimensjonene innen klasseledelse peker i samme retning som tidligere forskning på området. Klasseledelsesarbeid der lærere er autoritative, forutsigbare og proaktive, samt vektlegger å skape gjensidig tillit og respekt kan gi gode vilkår for å utvikle positive lærer-elev-relasjoner og god arbeidsro.