Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikrem, Anita B. Quon
dc.date.accessioned2019-11-05T13:19:29Z
dc.date.available2019-11-05T13:19:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626639
dc.description.abstractForskning om ledelse i barnehagen er begrenset, og det er lite om hvordan to ledere kan samarbeide om ledelse. Etter en gjennomgang av forskjellige teorier og strategier om ledelse, ble tre relevante teorier valgt ut for å se på fenomenet. Disse var teamledelse, relasjonsledelse og distribuert ledelse. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming til forskningsprosjektet. Et individuelt, semi-strukturert intervju ble gjennomført med fem pedagogiske ledere. Utvalget av pedagoger var gjort strategisk, med et krav på minst tre-års arbeidserfaring i et to-pedagog-system. Empiri ble fordelt etter kategorier fra intervjuguiden. Den første var betydningen av egen lederstil og -rolle for samarbeid. Den neste var viktige faktorer som bidro til samarbeid, og handlet om organisering av konkrete lederoppgaver. Den siste kategorien var betydningen av relasjoner og kommunikasjon for samarbeidet. Inkluderende og ydmyk var to ord som ble trukket fram om lederrolle når det er to pedagoger. Informantene var opptatt av å avklare forventninger til hverandre, og fordele oppgaver på en måte som var balansert og basert på egne ønsker og styrker. For å få til dette og et godt samarbeid, var god kommunikasjon imellom og åpen dialog nøkkelord.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen i Voldanb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectpedagognb_NO
dc.subjectteamledelsenb_NO
dc.subjectrelasjonsledelsenb_NO
dc.subjectdistribuert ledelsenb_NO
dc.title«Du og jeg og vi to». To likestilte pedagoger på én avdeling.Hvilke strategier for ledelse bidrar til samarbeid?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel