Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSætren, Bianca Halnes
dc.date.accessioned2019-11-05T13:38:38Z
dc.date.available2019-11-05T13:38:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626648
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg valgt å se nærmere på temaet omsorgssvikt, og hvordan barnehagelærer kan arbeide for å oppdage og følge opp mistanke om omsorgssvikt i barnehagen. Bakgrunn for valget mitt er at omsorgssvikt er noe som jeg syns er viktig og interessant. Under utdanningen har jeg hatt lite undervisning om omsorgssvikt, men som jeg ønsker å tilegne meg mer faglig kunnskap. Barnehagelærere har et felles ansvar for å ta vare på barn som er utsatt for omsorgssvikt. Barne- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet (2009, s. 9) viser til at barnehagepersonalet gjennom barnehagedagen har gode muligheter for å kunne observere, og få informasjon om barnet sin omsorg og livssituasjon. Eriksen og Germeten (2012, s. 140) forteller at barnehagelærer kan være den første som oppdager at barn ikke har det bra. Metode: Jeg valgte å bruke et kvalitativt intervju for å finne svar på min problemstilling. Jeg gjennomførte fire intervju i ulike barnehager. Jeg valgte å ta et strategisk utvalg når det gjaldt å få tak i informanter, og på forhånd sendte jeg ut forespørsel om de hadde barnehagelærere som hadde kunnskap om omsorgssvikt og om de kunne være interessert i å ta del i min bacheloroppgave. Etter intervjuene analyserte jeg mine funn i fire ulike kategorier. Resultat: Alle informantene mine var enige i at omsorgssvikt er vanskelig å oppdage, og at de ønsker mer faglig kunnskap. To av informantene hadde ulikt syn på hvordan de skulle ta opp bekymringen i barnehagen. Det er derfor viktig at personalet får den samme grunnkompetansen på tema gjennom kurs og veiledning, slik at alle arbeider ut i fra samme grunnlag. Drøfting: Jeg valgte å drøfte problemstillingen min om hvordan barnehagelærer kan arbeide for å oppdage og følge opp mistanke om omsorgssvikt i barnehagen. Drøftingskapittelet valgte jeg å dele opp i fire kategorier, dette fordi jeg ville ha svar på problemstillingen knytt opp mot mine funn. Avslutning: Etter å ha arbeidet med denne oppgaven, kan jeg konkludere med at det trengs mer kunnskap og undervisning i barnehagelærerutdanningen. Til mer kunnskap de har om omsorgssvikt, desto større er sjansen for at de kan oppdage og følge opp mistanke om omsorgssvikt i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen i Voldanb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectomsorgssviktnb_NO
dc.subjectovergrepnb_NO
dc.subjectomsorgnb_NO
dc.subjectbarnehagelærernb_NO
dc.title«Hva ser vi – Hva gjør vi». Omsorgssvikt og barn i sårbare livssituasjoner, hvordan kan barnehagelærer arbeide for å oppdage og følge opp mistanke om omsorgssvikt i barnehagen?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber42nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel