Show simple item record

dc.contributor.advisorMyklebust, Randi
dc.contributor.authorFærø, Anne Cecilie
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-09-01T11:11:28Z
dc.date.available2022-09-01T11:11:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015107
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hva som karakteriserer tekstinnholdet i en lærebok for flerspråklige ungdomstrinnselever som skal lære norsk som et andrespråk. Boka som er analysert er Norsk Start 8-10, skrevet av Vie Berg og Toril Kristin Sjo for faget Grunnleggende norsk for minoritetsspråklige elever. Ved siden av å bidra til elevenes utvikling av språklig og faglig kompetanse, skal dette faget skape et relevant grunnlag for kulturforståelse og identitetsutvikling gjennom å anerkjenne og bygge videre på elevenes kulturelle og språklige ferdigheter. Denne studien utforsker læreboken i lys av fagets kulturelle og identitetsskapende dimensjoner. Problemstillingen som undersøkes er: «Hva karakteriserer tekstinnholdet i en lærebok i faget Grunnleggende norsk for språklige minoriteter? Hvordan kan vi forstå dette innholdet som et relevant bidrag til flerspråklige ungdomstrinnselevers andrespråkslæring og identitetsutvikling?» Det er gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av læreboka. Den analytiske tilnærmingen har i hovedsak vært deduktiv i den betydning at den har sitt utgangspunkt i forhåndsbestemte kategorier. Disse er begrunnet i læreplankunnskap og i teori om andrespråkslesing og sammenhenger mellom identitet, bakgrunnskunnskaper og andresprålæring. Funnene viser at læreboken har mangel i sjanger-variasjon, og at det er overvekt av sakprosa kontra skjønnlitterære tekster. Novelle-sjangeren er eksempelvis helt fraværende. Læreboken viser derimot et mangfold i dens kulturelle og språklige uttrykk, både gjennom illustrasjoner og tilhørende verbaltekster. Flerspråklighet blir betraktet som en ressurs, og det språklige mangfoldet belyses flere steder i læreboken. Lærebokens tematikk varierer ved å veksle delvis mellom ungdomsrelaterte og mer overordnede tema, men oppleves å mangle intellektuelt innhold som kan utfordre ungdomstrinnselevenes refleksjon. Dette gjenspeiles også i det multimodale samspillet, hvor illustrasjonene oppleves å skape et nokså naivt uttrykk som ikke nødvendigvis lever opp til elevgruppens aldersnivånb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to investigate what characterizes the textual content of a textbook for multilingual upper secondary school students who are to learn Norwegian as a second language. The book that has been analyzed is Norsk Start 8-10, written by Vie Berg and Toril Kristin Sjo for the subject Grunnleggende norsk for minoritetsspråklige elever. In addition to contributing to students development of language and academic competence, this subject is to create a relevant basis for cultural understanding and identity development by recognizing and building on students' cultural and linguistic skills. This study explores the textbook in light of the subject's cultural and identity-creating dimensions. The problem that is investigated is: «What characterizes the text content of a textbook in the subject Basic Norwegian for linguistic minorities? How can we understand this content as a relevant contribution to multilingual secondary school learners second language learning and identity development?». A qualitative content analysis of the textbook has been carried out. The analytical approach has mainly been deductive in the sense that it is based on predetermined categories. These are based on curriculum knowledge and in theory about second language reading and connections between identity, background knowledge and second language learning. The results showcase that the textbook has a lack of genre variation, and that there is a predominance of non-fiction versus fictional texts. The short story genre, for example, is completely absent. On the other hand, the textbook shows a diversity in its cultural and linguistic expression, both through illustrations and associated verbal texts. Multilingualism is considered a resource, and linguistic diversity is highlighted in several places in the book. The textbook's themes vary by partly alternating between youth-related and more general topics, but are perceived to lack intellectual content that can challenge the reflection of the upper secondary students. This is also reflected in the multimodal interaction, where the illustrations are experienced as creating a rather naive expression that does not necessarily live up to the student group's age level.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleIdentitet og tekst i en lærebok for andrespråksundervisning. En kvalitativ innholdsanalyse av en lærebok på ungdomstrinnet i faget Grunnleggende norsk for minoritetsspråklige elevernb_NO
dc.title.alternativeWhat characterizes the text content of a textbook in the subject Basic Norwegian for linguistic minorities? How can we understand this content as a relevant contribution to multilingual secondary school learners second language learning and identity development?en_US
dc.title.alternativeHva karakteriserer tekstinnholdet i en lærebok i faget Grunnleggende norsk for språklige minoriteter? Hvordan kan vi forstå dette innholdet som et relevant bidrag til flerspråklige ungdomstrinnselevers andrespråkslæring og identitetsutvikling?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber86en_US
dc.description.localcodeMAGLU 5-10en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record