Islamskoler i Norge: Om virkelighet og idealer
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3106280Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Prismet. 2023, 74 (4), 293-311.https://journals.uio.no/prismet/article/view/10751
Sammendrag
Denne artikkelen er basert på observasjoner og intervjuer gjort på fire islamskoler i Norge. På disse ikke-formelle trosopplæringsarenaene finner vi spenninger og forhandlinger mellom muslimske normative idealer og hverdagslivets faktiske praksiser og tenkemåter. Vi finner at både moskeledere og foreldre knyttet til disse fellesskapene ønsker å styrke normative tolkninger av islam, samtidig som det er en betydelig anerkjennelse av og aksept for at idealene ikke nødvendigvis etterleves. Informantene framhever verdien av å møtes fysisk til undervisning i en tid med mange online-tilbud. Forfatterne benytter levd hverdagsreligionsperspektivet sammen med blant annet begrepet maksimalistisk islam.