«Gi meg omsorg når det stormer som verst». En kvalitativ studie om barnehagelæreren som støtte for traumeutsatte barn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142073Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bacheloroppgaven setter fokus på erfaringer barnehagelærere har gjort i arbeidet med traumeutsatte barn i barnegruppen. Gjennom problemstillingen Hvilke erfaringer har barnehagelærere i arbeidet med å støtte traumeutsatte barn retter jeg søkelyset mot hvordan informantene har erfart å være støtte for traumeutsatte barn og hvilket omsorgsbehov informantene opplevde barna hadde. For å få svar på problemstillingen min har jeg gått dypere i faglitteratur og forskning om tematikken. Jeg har gjennomført fire kvalitative forskningsintervju, med barnehagelærere som innehar erfaringer med traumeutsatte barn, for å få svar på informantenes erfaringer og opplevelser i forhold til problemstillingen.
Gjennom innsamling av datamateriale, knyttet til problemstillingen, gir intervjuene innblikk i de fire informantene erfaringsbaserte opplevelser. Empiri viser fire profesjonsutøvere som har lang fartstid i barnehagen. De har erfart ulike barn som har opplevd variable traumeopplevelser, og funnene i intervjuene viser samsvar i hva traumeutsatte barn trenger av støtte. Informantene deler sine erfaringer i hvordan de har støttet barn i relasjoner med andre, bidratt til å øke lekekompetanse. Hvordan de har strukturert rutiner og samarbeidet med andre. Informantene gir innblikk i sine opplevelser knyttet til kompetanse rundt tematikken. De uttrykker frustrasjon over manglende kunnskap via studier og ved kompetanseheving på kommunalt nivå. Informantene innehar ulik erfaring innenfor støtte fra eksterne aktører, ressursmidler og forståelse i personalgruppen og det er kun to av de som fortsatt arbeider i barnehage.
Etter å ha arbeidet med dette forskningsprosjektet, tolker jeg funnene slik at de viser manglende kunnskap– og kompetanseheving innenfor temaet traumeutsatte barn, og at det bør settes i søkelyset for kommende barnehagelærere. Dette er i tråd med funnene til Barnevoldsutvalget i NOU 2017:12, som mener manglede kunnskap og kompetanse er en av de sentrale årsakene til svik mot barn (NOU 2017:12, 2017, s. 17). Jeg opplever det er mye usikkerhet rundt temaet traumer og hvordan man kan ivareta barnet i etterkant av en eller flere traumatiske hendelser. Ved å bidra til kunnskap- og kompetanseløft vil kommende barnehagelærere, og de som allerede er i fagfeltet, føle seg tryggere i sin rolle og styrke støtteprosessen for traumeutsatte barn fremover.