Show simple item record

dc.contributor.authorFannemel, Cecilie
dc.date.accessioned2024-07-18T08:02:52Z
dc.date.available2024-07-18T08:02:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142108
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg valgt temaet språkutvikling ved bruk av alternativ supplerende kommunikasjon (ASK), der jeg har hatt søkelys på barnehagelæreres erfaringer og opplevelser med å bruke ASK, som støtte i språkutviklingen. Jeg valgte dette temaet, da jeg ønsker mer kunnskap om hvordan jeg kan bruke ASK som støtte, for alle barn i barnehagen. For å få den kunnskapen og erfaringene som jeg trengte, brukte jeg den kvalitative metoden semistrukturert intervju for å innhente data. Jeg tok et strategisk valg, der jeg valgte ut fem informanter i forskjellige barnehager og kommuner, som hadde erfaringer med å bruke ASK, der jeg hadde søkelys på tegn-til-tale og bildestøtte. Jeg analyserte materialet og endte opp med de 6 funnene: Situasjoner, visuell støtte/hjelpemiddel, støtte i språkutviklingen, beste praksis, hinder og fremme inkludering med å bruke ASK. Resultatet viste samlet at informantene hadde forskjellige erfaringer, da noen brukte tegn og bildestøtte, mens andre støttet seg bare til bildestøtte. Barnehagelærerne som ble spurt i denne undersøkelsen fortalte om sine erfaringer og opplevelser med ASK. Et av funnene handler om at bildestøtte blir ansett som et godt redskap/ hjelpemiddel for å legge til rette for forutsigbarhet gjennom hverdagen i barnehagen, og at bildestøtte kan hjelpe barna med å uttrykke følelser og ønsker. Et annet funn viser at studiens informanter fremmer en rekke tanker om hva de tenker er en "beste praksis". For det første kom det frem at det å variere ved innlæring av begrep ble ansett som nyttig. Det kom også frem at informanter var opptatt av viktigheten av tidlig innsats. Særlig ble det oppgitt at det å involvere personalet tidlig er en god beste praksis. Resultatene indikerte også at informanter var opptatt av kunnskap i personalgruppen, og at mangel på kunnskap ble sett på som noe som kan skape hinder i arbeidet med ASK. Det siste funnet viser at informantene er opptatt av inkludering. Det ble hevdet at ASK på ulike måter kan fremme inkludering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleAlternativ og supplerende kommunikasjon som støtte i språkutviklingen. Hvordan bruker barnehagelærere ASK for å støtte språkutviklingen for alle barn i barnehagen?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber47en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record