Hvilestund i barnehagen
Abstract
Problemstillingen i denne bacheloroppgaven har vært «Hvordan legger barnehagen til
rette for hvilestund for de eldste barna i barnehagen».
Jeg har sett på styringsdokument og sammenfattet teori om temaet. I tillegg har jeg
gjennomført et postintervju (kvalitativ metode) med sju barnehagelærere for å få frem
deres erfaringer med hvilestund og hvordan dette blir praktisert i de ulike barnehagene.
Postintervju er når informantene fyller ut intervjuguiden uten at jeg er tilstede for å
forklare eller sikre at spørsmålene er forstått. Alt de vil svare på hvert enkelt spørsmål,
må stå i skjemaet (Dalland, 2017, s.126).
Informantene mine hadde så å si samme positive syn på hvilestund, men at det blir
praktisert ulikt ut i fra de ressursene de hadde. Fire av seks praktiserte hvilestund fast,
mens to ikke hadde hvile som en del av sitt opplegg. Informantene ga også uttrykk for at
både styrer og foreldre var positive til hvile. Det er lite forskning rundt dette med
hvilestund for barn over tre år. Samtidig må det inn mer kunnskap og diskusjon rundt
hvilken definisjon hver enkel barnehage skal ha om hvilestund, hvordan den skal
praktiseres, hvordan de skal møte foreldre som er negative og få dette innfelt i årsplanen
til barnehagene