Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNesvik, Therese
dc.date.accessioned2024-07-18T06:54:47Z
dc.date.available2024-07-18T06:54:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142073
dc.description.abstractBacheloroppgaven setter fokus på erfaringer barnehagelærere har gjort i arbeidet med traumeutsatte barn i barnegruppen. Gjennom problemstillingen Hvilke erfaringer har barnehagelærere i arbeidet med å støtte traumeutsatte barn retter jeg søkelyset mot hvordan informantene har erfart å være støtte for traumeutsatte barn og hvilket omsorgsbehov informantene opplevde barna hadde. For å få svar på problemstillingen min har jeg gått dypere i faglitteratur og forskning om tematikken. Jeg har gjennomført fire kvalitative forskningsintervju, med barnehagelærere som innehar erfaringer med traumeutsatte barn, for å få svar på informantenes erfaringer og opplevelser i forhold til problemstillingen. Gjennom innsamling av datamateriale, knyttet til problemstillingen, gir intervjuene innblikk i de fire informantene erfaringsbaserte opplevelser. Empiri viser fire profesjonsutøvere som har lang fartstid i barnehagen. De har erfart ulike barn som har opplevd variable traumeopplevelser, og funnene i intervjuene viser samsvar i hva traumeutsatte barn trenger av støtte. Informantene deler sine erfaringer i hvordan de har støttet barn i relasjoner med andre, bidratt til å øke lekekompetanse. Hvordan de har strukturert rutiner og samarbeidet med andre. Informantene gir innblikk i sine opplevelser knyttet til kompetanse rundt tematikken. De uttrykker frustrasjon over manglende kunnskap via studier og ved kompetanseheving på kommunalt nivå. Informantene innehar ulik erfaring innenfor støtte fra eksterne aktører, ressursmidler og forståelse i personalgruppen og det er kun to av de som fortsatt arbeider i barnehage. Etter å ha arbeidet med dette forskningsprosjektet, tolker jeg funnene slik at de viser manglende kunnskap– og kompetanseheving innenfor temaet traumeutsatte barn, og at det bør settes i søkelyset for kommende barnehagelærere. Dette er i tråd med funnene til Barnevoldsutvalget i NOU 2017:12, som mener manglede kunnskap og kompetanse er en av de sentrale årsakene til svik mot barn (NOU 2017:12, 2017, s. 17). Jeg opplever det er mye usikkerhet rundt temaet traumer og hvordan man kan ivareta barnet i etterkant av en eller flere traumatiske hendelser. Ved å bidra til kunnskap- og kompetanseløft vil kommende barnehagelærere, og de som allerede er i fagfeltet, føle seg tryggere i sin rolle og styrke støtteprosessen for traumeutsatte barn fremover.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.title«Gi meg omsorg når det stormer som verst». En kvalitativ studie om barnehagelæreren som støtte for traumeutsatte barnen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber45en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel