Browsing Mastergradsoppgåver by Title
Now showing items 365-384 of 396
-
Understanding education policies from formulation to implementation. The case of inclusive education in selected secondary schools in Malawi
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Bakgrunn: Utbredelsen av funksjonshemninger som kan påvirke læring er høy i lavinntektsland som Malawi, og elever i videregående skoler er i flertall. Med bruk av både Spesialpedagogikk i 1981, og Inkluderende ... -
Underveisvurdering for lærelyst i engelskundervisningen på mellomtrinnet. Et utvalg lærere sin opplevelse av arbeid med underveisvurdering for å fremme lærlyst.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan engelsklærere på mellomtrinnet opplever sitt arbeid med underveisvurdering for å fremme lærelyst hos elevene. Lærelyst er et nytt begrep i opplæringsloven ... -
Underveisvurdering i den særskilte norskopplæringen. En casestudie av en innføringsklasse på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Abstract This master’s thesis explores assessment for learning in the adapted education in Norwegian. In accordance with the regulations to the Education Act, all pupils have the right to assessment for learning, and this ... -
Ungdom og depresjon - utbredelse og sammenheng med sentrale faktorer i unges liv
(Master thesis, 2008) -
Ungdomar i lokaldemokratiet. Ein studie om deltaking i kommunedelsutval
(Master thesis, 2022)This study is taking a closer look at young people`s participation in sub-municipal democratic bodies. This is a local democratic scheme, introduced in the new Aalesund municipality after the amalgamation where 5 municipalities ... -
Ungdomsskoleelevenes perspektiv på egen motivasjon i koronatiden. En kvalitativ studie av elever på 10. trinns erfaringer med egen motivasjon for læring i digital hjemmeskole
(Master thesis, 2021)Abstract Abstract The theme of this master's dissertation is student motivation in school. As a result of the outbreak of the Covid-19 pandemic, all Norwegian schools were shut down. The consequence of this was that ... -
Ungdomsskuleelevars oppleving av meining og meiningsfullheit i skulen – og samanhengen med matematisk forståing
(Master thesis, 2023)Denne studien studerer elevar si forståing av meininga med skulen, deira oppleving av meiningsfullheit i skulen, og deira forståing i matematikk. Samanhengen mellom desse fenomena er også noko studien vil belyse. Eit ... -
The United States Constitution: An Aesthetic Analysis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgåva føretek eg ei estetisk analyse av den amerikanske grunnlova. Eg ser på lovnaden gjeven av “We the People” om å danne ein “meir perfekt union” (more perfect union) som eit estetisk prosjekt, og oppgåva ... -
Universell utforming i plan
(Master thesis, 2017)Universell utforming er et ungt fagområde som det ikke er forsket mye på og temaet er i stadig utvikling. I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan universell utforming er fulgt opp i planperioden 2011-2015 og hva dette ... -
Unnskyld. Kan de tilgje oss? Ein kvalitativ analyse av unnskyldning brukt som kriserespons
(Master thesis, 2021)Abstract This master thesis is the final part of the Master in Media Practices at Volda University College. This assignment is free to answer how the apology from Hurtigruten in connection with the corona infection on ... -
Urban kittiwakes: victims, villains or heroes? Local news framing of novel human-wildlife conflict in Norway
(Master thesis, 2023)This study examines the frames used by Tromsø news outlets in articles about urban black-legged kittiwakes (Rissa tridactyla). In just seven years, the urban population of kittiwakes in this Norwegian coastal city grew ... -
Ute for vær og vind på havet. Foreldres opplevelser når det nyfødte barnet må legges inn på sykehus
(Master thesis, 2012)Summary A newborn infant's illness and hospitalization has consequences for the parents. By looking at the parent's experiences through a lifecourse perspective, the complete situation appears. Past experiences, backgrounds, ... -
Utforskande tilnærming til språk. Ein kvalitativ innhaldsanalyse av språkkapitla i tre norsklæreverk på 7. trinn
(Master thesis, 2024)Utforsking som arbeidsmetode har fått ein styrka plass i den gjeldande læreplanen i norskfaget. Ein av tematikkane elevane skal utforske er språk. I tillegg viser forsking at læreboka har ein sentral plass i dagens skule. ... -
Veien blir til mens man går. En studie av miljøterapeutrollen i ungdomsskolen
(Master thesis, 2017)Bakgrunn Ungdomsskolen er en arena hvor ungdom skal prestere både faglig og sosialt. Det krever at de unge får betingelser som gjør at de får oppleve mestring, tilhørighet til fellesskap, samt gode og trygge forhold på ... -
Veien til en mer dyskalkulivennlig skole
(Master thesis, 2017)Arbeidstittelen for denne oppgaven er «Veien til en mer dyskalkulivennlig skole». Formålet med denne oppgaven er å finne ut både skoleledernes rolle og ansvar når det gjelder å få en mer dyskalkulivennlig skole. Et annet ... -
Veiledning av sykepleierstudenter
(Master thesis, 2017)SUMMARY The purpose of this study has been to illuminate whether the supervision given to nursing students can lead to coping through the question: What factors in supervision may have an impact on coping within nursing ... -
Verknaden av visuell framstilling. Eit djupdykk i Fora Form sitt arbeid med visuell identitet
(Master thesis, 2020)Abstract This master thesis looks at Fora Form’s Visual presentation. It explores the change process and the identity of the company, and the difference in presentation before and now. The thesis will mostly focus on the ... -
«Vi blandar jo nynorsk og bokmål, vi.» «Det har eg faktisk aldri tenkt på!». Ein pedagogisk designstudie av utforskande språkopplæring i ei 6. klasse med nynorsk som hovudmål
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker kva moglegheiter og utfordringar eit utforskande og kontrastivt undervisningsopplegg kan gi i språkopplæringa for elevar i ei 6. klasse med nynorsk som hovudmål. Føremålet er å få innsikt i korleis ... -
"Vi klarer ikke å trylle alltid". En kvalitativ studie av læreres erfaring med tilpasset opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning, i tråd med inkluderingsidealet
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg læreres erfaringer med tilpasset opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Inkludering har blitt et sentralt begrep og et viktig prinsipp for opplæring, både nasjonalt og internasjonalt. ...