Browsing Undervisning og læring (tidl.: Spesialpedagogikk) by Title
Now showing items 72-91 of 109
-
Matematisk problemløsing på småskolen. "Hvordan kan man som lærer undervise ved bruk av matematisk problemløsing på småskolen?"
(Master thesis, 2019)Til tross for at det allerede finnes mye teori som peker på gevinstene ved å arbeide med matematisk problemløsning, samt at problemløsning stadig får en tydeligere plass i læreplanen, er dette en undervisningsmåte som ... -
Minoritetsspråklige foreldres erfaringer fra og forventninger til skole-hjem-samarbeid
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven er søkelyst rettet mot minoritetsspråklige foreldres erfaringer fra ogforventninger til skole-hjem-samarbeid. Mer spesifikt var studien rettet mot å utforske foreldrenes oppfatninger og forventninger med ... -
Modelltekster på mellomtrinnet. Hvordan nyttiggjør elever på mellomtrinnet seg av et undervisningsopplegg som benytter modelltekster når de skal skrive sine egne argumenterende tekster?
(Master thesis, 2020)På bakgrunn av stadig strengere krav til lese- og skriveferdigheter i dagens samfunn og utfordringene knyttet til hvordan man kan gi elever god skriveopplæring, vil denne masteravhandlingen forsøke å belyse hvordan eksplisitt ... -
Morsmålsstøtte i norskopplæringen. Hvilken erfaring har lærere med morsmålsstøttet norskopplæring for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn?
(Master thesis, 2020)Morsmålet er et uvurderlig verktøy for innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn som skal lære seg norsk i et skolemiljø. Dette er en kunnskap vi har hatt lenge, men fortsatt i liten grad evner å inkorporere i ... -
Motivasjon for læring i matematikk. En kvantitativ analyse av sammenhengen mellom motivasjon og prestasjon i faget.
(Master thesis, 2016)SUMMARY In this thesis I focus on students' motivation for mathematics and their achievements in the subject. In my study I use data from the SPEED project, which is a collaboration between the Hedmark University College ... -
Munnleg : den gløymde ferdigheita. Ein kvalitativ studie om vurdering i norsk munnleg
(Master thesis, 2019)Summary The theme in this thesis is evaluation in oral Norwegian at the secondary school level. My topic question is: How do teachers at Secondary Schools report their evaluations in oral Norwegian? The research consists ... -
Musikklæreres klasseledelsesarbeid knyttet til lærer-elev-relasjoner og arbeidsro. En kvalitativ intervjustudie om 4 læreres erfaringer
(Master thesis, 2018)The topic of this study is the learning environment, more specifically classroom management in the music subject in primary school (5th-7th grade) with emphasis on teacher-student relationships and classroom order. Research ... -
Når barn har en psykisk vanske. Et foreldrepars opplevelser
(Master thesis, 2005)I denne oppgaven ville jeg i utgangspunktet ha et foreldreperspektiv på barne- og ungdoms-psykiatriske poliklinikker, BUP. Interessen min for BUP skyldes i stor grad mitt arbeide i grunnskolen gjennom mange år og samarbeidet ... -
Når førebuinga tel. Utfordringar knytt til tilpassa opplæring i matematikkfaget på 9. trinn.
(Master thesis, 2008) -
Nyutdanna lærarar sitt møte med yrket, med særleg vekt på planleggingsarbeidet
(Master thesis, 2015)Summary The topic for this master thesis is the experiences novice teachers get when they start their professional career as a teacher. The thesis has a special focus on how these teachers make their plans for the teaching, ... -
Overgang barnehage - skole. Komparativ studie av barnehage- og skolepedagoger sitt perspektiv
(Master thesis, 2015)Abstract The subject of this master thesis is the transition from kindergarten to first school. Children’s different experience of confidence and security during the transition from kindergarten to first school can impact ... -
Overgangsprosessen med start i barnehagen for små barn – moglegheiter for brubygging mellom heim og barnehage. Ein kvalitativ intervjustudie med personale og foreldre om overgangsprosessen
(Master thesis, 2020)Tema i denne studien er barnehagen sin praksis for overgangsprosessen med start for deiyngste barna, og foreldre og personale sine erfaringar og opplevingar omkring denne praksisen. Søkjelyset er retta mot dei yngste barna ... -
På kva måte får eit barn med åtferdsvanske god støtte med tidleg innsats-tiltak? Eit utforskande eitt case study om systemiske, suksessfremjande tiltak.
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlinga fokuserer på tidleg innsats-tiltak for barn med åtferdsvanskar. Bakgrunnen for studien er forsking (Nordahl,et al., 2018) som peiker på spriket mellom Regjeringa sitt aukande fokus på tidleg innsats ... -
På lærerens arena. Hvordan opplever PP-rådgivere det å gi råd og veiledning til lærere?
(Master thesis, 2012)Summary The topic of this master thesis is the collaboration between schools and the pedagogicalpsychological service (PPS). The research question is: How do counsellors in the PPS experience giving advice and guidance ... -
Problemåtferd og sosiale dugleikar i skolen. Ei samanlikning av elevar som viser åtferdsutfordringar og elevar utan vanskar si problemåtferd og sosiale dugleikar
(Master thesis, 2016)Abstract The theme of this thesis is problem behavior and social skills in schooling. These constructs are interpreted in light of a traditional individual perspective and an inclusion system perspective. This is to ... -
Rask bokstavprogresjon eller ikkje? Ein mixed methods-studie av lærarar sitt arbeid med og utan nettbrett i bokstavinnlæringa
(Master thesis, 2019)Samandrag Temaet for denne studien er bokstavinnlæring og korleis nokre førsteklasselærarar arbeider med dette. Eg ønskjer å finne ut kva slags utbreiing rask bokstavprogresjon har blant eit utval lærarar. Vidare ønskjer ... -
Rettigheter for elever med behov for ASK. En kvalitativ studie om læreres opplevelse og praktisering av rettighetene til elever som har behov for ASK.
(Master thesis, 2018)Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å finne svar på hvordan elever som har behov for Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK) får oppfylt sine rettigheter. Lovverket ble endret i 2012, og Norge ble da det ... -
Saman kan vi hjelpe? Ein kvalitativ studie av samarbeid mellom kontaktlærarar og helsesjukepleiarar for å hjelpe elevar i lettare psykiske vanskar
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er eit menneske- og samfunnsmessig engasjement for elevar i lettare psykiske vanskar si helse, samt sosial og fagleg utvikling og læring. Formålet med studien er å utforske kva praksis elevar i lettare ... -
Samspill mellom toåringer og de voksne i barnehagen
(Master thesis, 2016)Abstract This thesis is about the interaction between the two-year-old child and the adult in the Norwegian kindergarden. I have observed two year olds in two different kindergartens with their own toddler departments. I ...